چمدان: بی بی سی نوشت: یک قطار مسافربری کره جنوبی حامل تعدادی از مقامات، مهندسان و کارشناسان خط آهن این کشور جمعه ۹ آذر (۳۰ نوامبر) با عبور از مرز دو کره وارد کره شمالی شد. ورود این قطار بخشی از توافق‌های به دست آمده بین رهبران دو کره برای بهبود روابط و ارتقاء سطح همکاری دوجانبه است.

هدف از سفر سرنشینان این قطار بررسی امکانات تدارکاتی و فنی برقراری ارتباط مرتب ریلی بین دو کشور و رفت و آمد قطار بین آنهاست.

تصاویر منتشر شده از این رویداد قطاری را به رنگ آبی - به نشانه صلح - نشان می‌دهد که بر آن جمله «اسب آهنین اینک راهی عصر صلح و رفاه است» نقش بسته است. قطار از ایستگاه دوراسان درکره جنوبی که نزدیک‌ترین ایستگاه خط آهن به مرز دو کره است به سوی شمال حرکت کرد.

وزیر ترابری کره جنوبی گفته است که حرکت این قطار «علامت آغاز افزایش رفاه در هر دو کره از طریق ارتباط مجدد خطوط آهن آنهاست.» این قطار علاوه بر بیست و چهار سرنشین آن حامل پنجاه و پنج تن سوخت برای نیروگاه‌های برق کره شمالی به عنوان هدیه و نشانه حسن نیت جنوب است.

این قطار با حرکت در شماری از مسیرهای خط آهن کره شمالی به بررسی امکان رفت و آمد قطار بین دو کره و حرکت آنها در داخل خاک دو کشور می‌پردازد. در طول این ماموریت، کارشناسان و مهندسان کره شمالی به همکاران خود از کره جنوبی می‌پیوندند و با این قطار مسیرهای مورد نظر را بررسی خواهند کرد. به منظور رفاه سرنشینان، این قطار دارای کوپه‌های خواب و سایر امکانات مورد نیاز مسافران است.

 

[caption id="attachment_193049" align="aligncenter" width="882"]قطار کره جنوبی - کره شمالی - نخستین قطار مسافربری کره جنوبی وارد کره شمالی شد یک قطار مسافربری کره جنوبی با عبور از مرز دو کره وارد کره شمالی شد |  این قطار دارای کوپه‌های خواب و سایر امکانات مورد نیاز مسافران است[/caption]

تا قبل از جدایی دو کره در سال ۱۹۴۸، بین این دوبخش از شبه‌جزیره کره از دو مسیر در شرق و غرب ارتباط کامل ریلی وجود داشت اما با تجزیه کره به دو کشور و به خصوص پس از جنگ کره و تیرگی روابط، این ارتباط معمولا قطع بوده است.

تنها در سال ۲۰۰۷، دو طرف به نشانه بهبود روابط با حرکت چند قطار باری حامل کمک‌های کره جنوبی برای کره شمالی و قطعات و تجهیزات جهت استفاده در منطقه صنعتی کائسونگ موافقت کردند. این ارتباط ریلی برای حدود یک سال ادامه داشتد و بعدا قطع شد. منطقه صنعتی کائسونگ، که امکان سرمایه گذاری شرکت‌های کره جنوبی و استخدام کارگران کره شمالی را ایجاد کرده بود، در اوج تنش بین کره شمالی با کره جنوبی و ایالات متحده به خواست کره شمالی تعطیل شد.

اجرای توافقنامه ارتباط ریلی اخیر که در ملاقات مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی، و کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی به دست آمد تا کنون به تاخیر افتاده بود. دلیل آن بررسی این موضوع بود که آیا برقراری ارتباط ریلی و ارسال محموله سوخت اهدایی کره جنوبی به کره شمالی ناقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هست یا نه.

شورای امنیت به خاطر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی یک رشته تحریم‌های بین‌المللی را علیه این کشور به اجرا گذاشته که هنوز پابرجاست. علاوه بر این، ایالات متحده نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه کره شمالی وضع کرده و با وجود ارتباط بین رهبران دو کشور، گفته است که تا حصول اطمینان از حرکت موثر کره شمالی به سوی برچیدن برنامه اتمی خود این تحریم‌ها برجای خواهد ماند.

[caption id="attachment_193062" align="aligncenter" width="624"]نخستین قطار مسافربری کره جنوبی وارد کره شمالی شد تصویری از نخستین قطار مسافربری کره جنوبی که وارد کره شمالی شد[/caption]
کد خبر 193047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =