5 بنای تاریخی که در زلزله کرمانشاه آسیب دیدند | احتمال ریزش نماهای آجری و سنگی یک بنای مهم تاریخی

چمدان: تعدادی از آثار تاریخی استان کرمانشاه در زلزله 6.4 ریشتری شب گذشته که مرکز آن غرب کرمانشاه بوده آسیب دید. معاون میراث فرهنگی کشور پس از پیگیری‌های نهایی اعلام کرد که بسیاری از بناهای تاریخی از زلزله مصون مانده‌اند اما تعدادی نیز آسیب دیده‌اند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: در زلزله شب گذشته بناهای تاق گرا، زیج منیژه، مسجد عبدالله ابن عمر، مجموعه مقابر ابودجانه، آنوبانینی، گوردخمه کل داود، عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی، بنای سراب آسیب ندیده‌اند.

او افزود: در زلزله شب گذشته سر پل ذهاب، بناهای سطح شهر کرمانشاه، تکایا و بازارها آسیب ندیده‌اند. اما به مجموعه قلعه یزدگرد، بنای بانقلعه قصرشیرین، قلعه گبری سرپل ذهاب، تپه تاریخی معروف به قلعه گیلانغرب آسیب‌هایی وارد شده که گزارش مصور نهایی ارسال خواهد شد.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین در دو جبهه جنوبی و شرقی آسیب جدی وارد شده و احتمال ریزش مجدد نماهای آجری و سنگی هست. نیاز به اقدام حفاظتی و مرمتی اضطراری است که مراتب به مسئولین ذیربط استان گزارش شده است. این کاروانسرا تحت مالکیت و بهره برداری اوقاف است.

[related-post id="192325"]
کد خبر 192452

برچسب‌ها