«نقاره‌کوبی در ایران» از آرشیو تلویزیون بیرون آمد

چمدان: حنیف شهپرراد، تهیه‌کننده «گنجینه» درباره قسمت جدید این مجموعه گفت: «نقاره‌کوبی در ایران» ساخته علیرضا سجادی، اولین فیلم پژوهشی در مورد تاریخچه نوبت زنی در ایران است که با جستجو در ادبیات و سفرنامه سیاحان، تاریخچه مفصلی از نقاره و کرنازنی ارائه می‌کند؛ این اثر در سال ۱۳۶۳ ساخته‌ شده است و در بخش‌هایی بناهای نقاره‌خانه را در جای‌ جای ایران دنبال می‌کند.

این مستندساز با بیان اینکه این فیلم توسط آرشیو سازمان صداوسیما با کیفیت ۴K ترمیم‌شده و پس از سال‌ها دوباره از تلویزیون به نمایش درخواهد آمد، افزود: حضور احمد قوام شکوهی از قدیمی‌ترین نقاره‌زن‌های حرم امام رضا (ع) از نکات جالب این مستند است، حاج احمد میان‌سال در فیلم، مشغول نواختن نقاره است. او پس‌ از اینکه ۷۲ سال بی‌وقفه پله‌های فراوان نقاره‌خانه را هر روز دو نوبت بالا و پایین رفت و این سنت را زنده نگه داشت، در دی‌ ماه ۱۳۹۶ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

شهپرراد ادامه داد: «نقاره‌کوبی در ایران» در صحن عتیق یا بعدها صحن انقلاب، به پایان می‌رسد. در نماهای باز فیلم به‌ وضوح تغییرات شهرسازی در مشهد کاملاً مشخص است. خبری از برج‌ها و هتل‌های سر به فلک کشیده نیست. ولی این نوا همان نوا است. حتی لباس‌های رسمی خدام هم در طول زمان به یک فرهنگ تبدیل‌ شده است.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند، وی گفت: این مستند امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش و فردا ساعت ۹ بازپخش می‌شود.

«گنجینه‌» مجموعه‌ای از مستندهای ایرانی است؛ این مجموعه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حنیف شهپرراد تولیدشده و غلامعلی افشاریه گفتار متن آن را بر عهده دارد، آرین مظفری نویسنده و مسعود سلطانی ارج تدوینگر این مستند هستند.
کد خبر 191874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =