چمدان: اعتراضات و تجمعات کارگران نیشکر هفت تپه، این منطقه باستانی را به صفحه نخست روزنامه‌ها و تیتر اخبار شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای کشانده است. شماری از مردم در روزهای اخیر در جریان اعتصاب کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه برای حمایت از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در خیابان‌های شهر شوش دست به تظاهرات زدند. کارگران نیشکر هفت تپه مدت‌هاست به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و همچنین عدم پرداخت حقوق‌های ماهیانه خود معترض هستند. تعدادی از کارگران نیز بازداشت شده‌اند که بر اساس اعلام دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش 15 نفر از کارگران بازداشتی آزاد شده‌اند.اما نکته قابل تامل این است که مردم منتطقه شوش و هفت تپه که یکی از مهم‌ترین مناطق ایران از نظر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است چرا نمی‌توانند بخشی از مشکل اقتصادی و بی کاری خود را از طریق ارائه خدمات گردشگری و حضور گردشگران در این منطقه حل کنند؟

هفت تپه و تاریخ کشت نیشکر در این منطقه باستانی 

در دهه ۴۰ شمسی کشاورزان به دنبال کشت نیشکر در 15 کیلومتری شهر شوش بقایای محوطه‌ای تاریخی را پیدا کردند. پس از آن باستان‌شناسان کار کاوش در این منطقه را بر عهده گرفتند تا شهری از تمدن ایلامی‌ها را از زیر خاک بیرون آوردند که امروزه آن را با نام هفت تپه می‌شناسیم. باستان شناسان در کاووش‌های خود این منطقه را متعلق به ایلامی‌ها دانستند که در سال‌های اخیر یافته‌های علم ژنتیک-باستان‌شناسی نیز نشان داد که اسکلت‌های پیدا شده در این سایت باستان‌شناسی متعلق به افراد بومی ایران با قدمت ایلام میانی بوده‌اند. ایلامیان از پیش از 2500 سال تا حدود 550 سال پیش از میلاد مسیح در جنوب غربی ایران زندگی می‌کردند.

یکی از یافته‌های جالب در این منطقه گوری با سقف طاقی هلالی است. علاوه بر اینکه بازدید از برای گردشگران امکانپذیر است، در کنار این محوطه موزه‌ای نیز قرار دارد که آثار به دست آمده از کاووش در هفت تپه و برخی آثار به دست آمده در زیگورات چغازنبیل را به نمایش درآورده است.

هفت تپه، در حاصلخیزترین قسمت دشت خوزستان واقع شده‌ است. این محل باستانی، بین رودخانه‌های دز و کرخه در حدود ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی شوش و در وسط کشتزارهای طرح نیشکر هفت تپه قرار گرفته‌ است.

 

[caption id="attachment_191817" align="aligncenter" width="1024"] محوطه باستانی هفت تپه[/caption]

 

[caption id="attachment_191820" align="aligncenter" width="1024"] گوری با طاق هلالی در هفت تپه[/caption]
کد خبر 191805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =