سید رضا صالحی امیری در بخشی از گفتگویی که با روزنامه شرق داشت به سفرهای بی‌بازگشت ایرانی‌ها به کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: مسئله؛ «امید به آینده» است. حجم مهاجرت، فروش اموال، تبدیل آن‌ها و فرار از کشور پیام خطرناکی دارد مبنی بر اینکه مردم آینده روشنی در مقابل خودشان نمی‌بینند. ما باید به‌سرعت این مسئله را حل کنیم که اگر یک جوان ایرانی در دانشگاه، در کلاس و در محیط کار حضور دارد، باید باور داشته باشد که فردای بهتری پیش‌رو خواهد داشت.

وی افزود: وقتی امید شکل نگیرد، نظام سیاسی دچار نوعی بحران درون‌سیستمی می‌شود. سطح بعدی هم هم‌گرایی نخبگان با دولت و نظام سیاسی است.

صالحی امیری ادامه داد: تجربه تاریخی می‌گوید هر زمان نخبگان از دولت فاصله گرفته‌اند، دولت دچار افول و کاستی شده است؛ بنابراین دولت باید تلاش حداکثری را برای جلب و جذب نخبگان داشته باشد. من معتقدم نخبگان به‌مثابه موتور محرکه‌ای هستند که پیشران توسعه و اهداف متعالی کشورند. در شرایط فعلی، نخبگان سیاست انزوا را در پیش گرفته‌اند. دولت و نظام سیاسی برای بقا به نخبگان، روشنفکران و اصحاب رسانه و قلم نیاز دارد. در شرایطی که رسانه ملی در جذب و جلب افکار عمومی دچار چالشی جدی است، این رسالت بر دوش نخبگان و رسانه‌هاست که بتوانند نقش حلقه واسط میان متن اجتماعی با نظام سیاسی را بر عهده بگیرند.

چرا ایرانیان مشتاق زندگی در گرجستان شده‌اند؟

صالحی امیری: مسئله؛ «امید به آینده» است. حجم مهاجرت، فروش اموال، تبدیل آن‌ها و فرار از کشور پیام خطرناکی دارد مبنی بر اینکه مردم آینده روشنی در مقابل خودشان نمی‌بینند


محمود مشفق استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز بر اساس گزارش ایرنا چندی پیش در همایش ایرانیان دور از وطن با موضوع «نگاهی به حجم، ترکیب و ویژگی‌های جمعیتی ایرانیان دور از وطن بر اساس داده‌های رسمی» گفت: براساس جدیدترین تغییراتی که در آمارهای سال ۲۰۱۷ سازمان ملل صورت گرفته است، در سال ۲۰۰۰ میلادی، دو میلیون و ۸۰۳ هزار مهاجر ایرانی در خارج از کشور برآورد شده است که در سال ۲۰۱۷ این آمار دو میلیون و ۶۹۹ هزار نفر مهاجر ایرانی را برآورد کرده است

او با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷، تغییر قابل ملاحظه‌ای در مورد توزیع جنسیتی مهاجران دیده می‌شود و درصد زنان در حجم مهاجرت ایرانیان از ۴۱ به ۴۷ درصد رسیده است گفت: ۱۰ کشور اول مقصد ایرانیان به ترتیب آمریکا، قطر، کانادا، کویت، آلمان، فلسطین، انگلیس، سوئد، امارات متحده عربی و بحرین تشکل می‌دهند.

این استاد دانشگاه با برآوردی از مهاجران ایرانی در حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۱۲ گفت: ۸۰۰ هزار ایرانی به امارات و ۱۴۰ هزار نفر به کویت مهاجرت کرده‌اند.

او به ترکیب سنی ایرانیان در کشورهای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: هرم سنی جمعیت مهاجران ایرانی خارج از کشور در سال ۲۰۱۷ به طرف سالمندان پیش رفته است. از سال ۲۰۱۵ به بعد، سهم زنان مهاجر نسبت به مردان مهاجر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. مردان ۱٫۵ برابر زنان در مهاجرت‌ها بودند اما به تدریج به ۱۳۲ مرد در مقابل ۱۰۰ زن رسید.  از سال ۲۰۱۵ به بعد، ۸۸ مرد در مقابل ۱۰۰ زن در حوزه مهاجرت داریم. همچنین، از سال ۲۱۵ نسبت جنسی به نفع زنان کاهش یافته که به زنانه شدن مهاجرت خارجی اشاره دارد.

ترویج مهاجرت به خارج از کشور در نمایشگاه شهر گردشگر
 

۸۰۰ هزار ایرانی به امارات و ۱۴۰ هزار نفر به کویت مهاجرت کرده‌اند

محمود مشفق درباره میزان تحصیلات ایرانیان در خارج از کشور نیز گفت:  ۷۲ درصد ایرانیان در خارج از کشور دارای تحصیلات بالایی هستند. به عنوان مثال در مقطع ابتدایی و کمتر ۷٫۶ درصد، در مقطع راهنمایی ۴٫۶ درصد، در مقطع متوسطه ۱۵ درصد و در تحصیلات دانشگاهی ۷۲ درصد دارای تحصیلات هستند. همچنین ۶۱ درصد از مهاجران ایرانی دارای مشاغل تخصصی‌اند، ۲۷٫۵ درصد در فروشندگی فعال هستند، ۱۱ درصد کارگر و یک درصد کارگر ساده داریم.

این استاد دانشگاه گفت: بین چهار تا پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

آمار عجیب لاتاری درباره متقاضیان ایرانی مهاجرت به آمریکا

مهاجرت خلبانان ایرلاین‌های داخلی به کشورهای همسایه

کد خبر 191765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =