نواختن پیانوی ایرانی شیوه استاد جواد معروفی و هنر ساختن و نواختن رباب ثبت ملی شد | ویدئوی اجرای فریبا جواهری در جلسه میراث ناملموس را ببینید

چمدان: محمد صادق اسحاقی دبیر این کمیته و کارشناس میراث فرهنگی ناملموس دفتر ثبت آثار گفت: در این کمیته که به ریاست فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی برگزار شد، «نواختن پيانوى ايرانى شيوه استاد جواد معروفى» در فهرست ميراث ناملموس كشور به ثبت رسيد.

او افزود: پرونده مذكور كه توسط تعدادى از شاگردان استاد معروفى و هنرجويانش تهيه و تدوين شده بود با حضور مديران، داوران و كارشناسان در جلسه كميته ثبت ميراث فرهنگى ناملموس مطرح و پس از تاييد با راى مثبت همه اعضا ثبت شد.

اسحاقی ادامه داد: مديريت و ارائه پرونده بر عهده سيروس مهاجرى از شاگردان محمد جواد عبداللهى (شاگرد استاد جواد معروفى) بود. در اين جلسه فريبا جواهرى به عنوان يكى ديگر از شاگردان استاد معروفى به اجراى قطعه‌اى در مايه بيات اصفهان پرداخت كه بسيار مورد استقبال واقع شد.

ویدئو | اجرای فريبا جواهرى به عنوان يكى از شاگردان استاد معروفى در مايه بيات اصفهان 

 

 

او افزود: جواهرى ضمن گراميداشت ياد استاد معروفى، ثبت شيوه پيانو نوازى استاد معروفى توسط دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان ميراث فرهنگى را اقدامى مهم و بسيار قابل تحسين دانست. در پايان اين بخش ضمن تقدير از  فريبا جواهرى توسط مديركل دفتر ثبت آثار، در راستاى توسعه و ترويج ميراث فرهنگى ناملموس از بهار برخوردار به خاطر انتشار كتاب رديف پيانوى استاد محجوبى و نگارش آن به خط نت بين المللى و نت نويسى، قدردانی به عمل آمد.

اسحاقی گفت: همچنین در این جلسه در بخش موسیقی علاوه بر پرونده‌های مهارت ساختن و نواختن ل له وا (نوعی نی چوبی در مازندران)، پرونده مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی قر نی از استان مازندران، پرونده هنر ساختن و نواختن ساز رباب که توسط علی توکلی و مهدی فلاح صفا تهیه و تدوین شده است، مطرح و به اتفاق آرای هیئت داوران در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

او افزود: در ادامه این جلسه در بخش موسیقی، نام استاد لطف الله سیفی بشلی به عنوان نوازنده و احیا گر ساز قر نی از مازندران و استاد اسلام پناه در رشته صحافی سنتی از استان کرمان در فهرست حاملان میراث فرهنگی ناملموس به عنوان گنیجنه زنده بشری، به ثبت رسید.
کد خبر 191748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =