دیوارهای کاخ خسرو در امان است | مرمت‌ها از فرسایش طبیعی دیوارهای کشف شده جلوگیری می‌کند

چمدان: مجموعه تاریخی قصرشیرین که در برگیرنده سه اثر ارزشمند عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی و سامانه آبرسانی ساسانی است، امسال مورد کاوش و مرمت قرار گرفت.

«سیامک خدیوی» مدیر پایگاه تاریخی قصرشیرین با اعلام این خبر گفت: فصل پنجم کاوش های باستانی در عمارت خسرو قصرشیرین درحالی ابتدای سال جاری آغاز شد که در این کاوش‌ها دیواره‌هایی در این عمارت توسط باستان شناسان کشف شد.

او گفت: بنای تاریخی عمارت یا کاخ خسرو پرویز که در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهارقاپی قرار دارد که اکنون تنها ویرانه‌هایی از آن دیده می‌شود حالا دارای دیواره‌هایی است که برای کارشناسان و باستان‌شناسان به لحاظ مطالعاتی بسیار ارزشمند است.

به گفته خدیوی، مرمت این دیواره‌های ارزشمند تاریخی بلافاصله پس از کاوش مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت تا در معرض عوامل جوی آسیب نبینند.

مدیر پایگاه تاریخی مجموعه قصرشیرین همچنین از نصب تابلوهای معرفی در فضاهای کاخ خسرو خبر داد. او گفت: جدای از فعالیت‌های مرمتی و حفاظتی که در کاخ خسرو صورت گرفته در فضاهای این عمارت چند تابلوی معرفی به صورت افقی و با شیب کم و بدون آنکه به منظر بصری خدشه وارد کند نصب شده است.

کاخ خسرو (که با نام 2 بنای ساسانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است)، بنایی مربوط به دوره ساسانیان است که درون شهر واقع شده و این اثر در 24 شهریور 1310 با شماره ثبت 32 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان قصرشیرین بیش از یک صد اثر ثبتی و شناسایی شده باستانی دارد که می توان به آثاری چون چهارقاپو، کاخ ساسانی خسرو پرویز، حوش کسری، کاروان ‌سرای قصرشیرین و نهرشاه گدار اشاره کرد.
کد خبر 191004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =