چمدان: چند ماهی است که هتل‌داران کشور در حال پیگیری ایجاد نرخ ارزی برای خود هستند تا به تعبیری خدمات خود را دو نرخی و برای گردشگران خارجی قیمت دلاری یا یورویی ایجاد کنند. درخواستی که حالا معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی باید درباره آن تصمیم گیری کند اما منتقدانی نیز در دیگر اصناف گردشگری کشور دارد. منتقدانی که اعتقاد دارند ایجاد نرخ ارزی منجر به افزایش قیمت بسته‌های سفر به ایران می‌شود و رقابت پذیری سفر به ایران را در این شرایط خاص تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کامیار اسکندریون دبیر جامعه هتلداران ایران به تازگی در واکنش به صحبت‌های رئیس جامعه تورگردان‌ها به یکی از رسانه‌ها گفته است: موضوع دو نرخی شدن قیمت خدمات گردشگری امری متداول در تمامی کشورهای دنیاست و در ایران نیز دارای سابقه و مانند سایر کشورها صرفا مختص به هتل‌هاست و به سایر حوزه‌های مرتبط با صنعت گردشگری مانند رستوران‌ها، حمل و نقل و ... تعمیم داده نمی‌شود.

او با انتقاد شدید نسبت به اظهارات مطرح شده از سوی رئیس جامعه تورگردانان ایران در خصوص موضوع دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها گفت: شخص آقای پورفرج که در زمینه تورهای خارجی فعالیت دارند کاملا به این موضوع واقف هستند که ارزی شدن قیمت هتل‌ها برای گردشگران خارجی به هیچ عنوان تضعیف پول ملی نیست و بالعکس نوعی ارزآوری برای کشور نیز به حساب می‌آید. کاهش ارزش پول ملی زمانی روی می‌دهد که هموطنان به شکل تورهای گردشگری از کشور خارج می‌شوند و از طرف این دوستان دلار و یورو دریافت می‌شود. اگر با دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها، سایر صنوف گردشگری مانند آژانس‌ها و تورگردانان دچار مشکل می‌شوند، بهتر است تا مدیریت خود را بهبود ببخشند تا این اتفاق برای آنها رخ ندهد. این درست نیست که از سرمایه هتل‌ها برای کسب درآمد خود استفاده کنید.

دبیر جامعه هتلداران ایران در رابطه با افزایش نرخ هتل‌ها نیز گفت: بر خلاف اظهارات مطرح شده از سوی رئیس جامعه تورگردانان، هتل‌ها فقط یکبار در سال و آن هم بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، افزایش نرخ دارند. در نتیجه این اظهارات خلاف واقع و غیرمنطقی است. هیچ یک از هتلداران کشور با موضوع دو نرخی شدن قیمت مراکز اقامتی مخالف نیست و هیات‌مدیره جامعه هتلداران نیز از حمایت کامل هتلداران سراسر کشور برخوردار است. سیاست جامعه هتلداران ایران عدم دخالت بر فعالیت‌های سایر صنوف گردشگری است و در مقابل به این دوستان اثبات شده نیز پیشنهاد می‌شود تا از هرگونه دخالت در امور مربوط به هتلداران بپرهیزند و نظارت و کنترل بیشتری روی نرخ‌ تورهای خارجی داشته باشند.

این اظهارات در واکنش با صحبت‌های ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران است. پور فرج پیش از این به چمدان گفته بود: دو نرخی شدن هتل‌ها انجام نخواهدشد و چنین چیزی عقلانی نیست. همه کشورها تلاش می‌کنند که ارزش پولشان را بالا ببرند در این شرایط چرا ما باید در تبادلاتمان دلار امریکایی را جاری کنیم که به ارزش پولمان ضربه بیشتری وارد شود. از سوی دیگر آژانس‌ها از گردشگران ارز نمی‌گیرند گه بخواهند به هتل‌ها ارزی بدهند.

در حالی که معاونت گردشگری اعلام کرده که بررسی نرخ ارزی را برای کل خدمات گردشگری انجام خواهد داد و باید کارشناسی‌های لازم در این باره انجام پذیرد، واکنش‌های مختلفی از برخی اصناف گردشگری دیده می‌شود. به نظر می‌رسد در صورتی که معاونت گردشگری زودتر نتیجه تصمیم گیری خود در این زمینه را در رد یا موافقت با قیمت ارزی اعلام نکند، ممکن است دامنه مجادله مخالفان و موافقان گسترش پیدا کند.
کد خبر 190848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =