چمدان: پارک ملی شیتوتسکو-تویا از آتشفشان چینه‌ای فعال کوه اوسو فاصله چندانی ندارد. داخل این پارک قله آتشفشانی 398 متری به نام شووا-شینزان قرار دارد که طی سه مرحله بین 28 دسامبر 1943 تا سپتامبر 1945 در اثر زلزله‌هایی مهیب و جریان‌های گدازه‌ای شدید به‌وجود آمد.

کوه شووا- شینزان که به‌معنی کوه جدید دوره شووا است زمانی تشکیل شد که ژاپن در طول جنگ جهانی دوم با متفقین مبارزه می‌کرد. دوره شووا به ۲۵ دسامبر ۱۹۲۶ تا ۷ ژانویه ۱۹۸۹ در دوران پادشاهی امپراتور هیروهیتو گفته می‌شود.

پدیدار شدن ناگهانی این کوه آتشفشانی زمانی‌که کل این کشور متحد آلمان‌ها تحت فشار جنگ بود می‌توانست از سوی مردم خرافاتی به‌ مثابه پیش‌گویی برای وقوع اتفاقی نامیمون و بدشگون معرفی شود. به‌همین‌منظور، مقامات محلی تصمیم گرفتند این کوه را از بقیه ژاپن مخفی کنند و تشکیل آن را اعلام نکنند. اما ماسائو میماتسو، رئیس پست‌خانه محلی که همان نزدیکی‌ها زندگی می‌کرد و شاهد ماجرای فوران آتشفشان و تشکیل کوه بود فرآیند توسعه آتشفشان را ثبت کرد. از آنجاکه ژاپن درگیر جنگ بود اسناد با پایه علمی دردسترس نبودند و به‌همین‌علت میماتسو مجبور بود بسیاری از مطالب را بدون دسترسی به حقایق علمی از خودش بنویسد. اما نوشته‌ها و طرح‌هایی که او گردآوری کرد بعدها به تنها منبع مربوط به شکل‌گیری کوه شووا-شینزان که در اختیار زمین‌شناسان قرار دارد تبدیل شد.

امروزه، نزدیک محوطه شووا- شینزان تالار یادبود میماتسو ماسائو و یک مجسمه برونزی از او وجود دارد.













کد خبر 190571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =