نگرانی مسافران در پرواز با نسل چهارم بویینگ│ هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس هنوز امن است؟

بویینگ ۷۳۷ مکس، نسل چهارم از بویینگ ۷۳۷، محبوب‌ترین و موفق‌ترین جت تاریخ هوانوردی تجاری جهان است. بویینگ ۷۳۷ از سال ۱۹۶۷ در خدمت است و تاکنون ۱۴هزار و ۳۰۰ نمونه از آن در جهان فروخته شده است. نرخ سقوط منجر به مرگ مدل‌های اولیه این هواپیما ۰٫۸۹ پی‌ام‌دی (سقوط منجربه‌مرگ در یک‌میلیون عزیمت) است.

چمدان - اما بویینگ ۷۳۷ مکس که از می ۲۰۱۷ در خدمت شرکت‌های هواپیمایی قرار دارد به ‌فاصله یک‌سال و نیم از پروازهای تجاری‌اش دچار حادثه منجر به مرگ شد. این هواپیما که فقط دو ماه عمر داشت و اولین پروازش را برای شرکت هواپیمایی اندونزیایی Lion Air در ماه آگوست انجام داده بود در پرواز ۲۹ اکتبر در سواحل جاکارتا سقوط کرد و تمام ۱۸۹ سرنشین آن جان باختند.

ادوارد سیراتی مدیر اجرایی گروه «لاین ایر» گفته است که هواپیمای سقوط کرده این شرکت، در جریان پرواز از بالی به جاکارتا دچار نقص فنی بود اما این نقص بر اساس آیین نامه رفع شده بود. این حادثه باعث شد شرکت‌های هواپیمایی که این هواپیمای جدید را سفارش داده‌اند درمورد حفظ قرارداد خرید دچار تردید شوند.

سری هواپیماهای ۷۳۷ مکس شامل چهار نوع ۷۳۷ مکس ۷، ۸، ۹ و ۱۰ می‌شوند. تا سپتامبر ۲۰۱۸ شرکت بویینگ ۴ هزار و ۷۸۳ سفارش برای انواع بویینگ ۷۳۷ دریافت کرده است که تاکنون ۲۱۹ فروند از آن را تحویل داده است.

نیل هانسفورد کارشناس هوانوردی در گفت‌وگو با سیدنی مورنینگ هرالد می‌گوید که هیچ دلیلی وجود ندارد که درباره ایمنی کامل این هواپیما مضطرب بشویم.

او ادامه می‌دهد: «بویینگ ۷۳۷ رکورد بیشترین تولید را در تاریخ هوانوردی در اختیار دارد و این هواپیما بیشتر از هر هواپیمایی در دنیا پرواز کرده و بویینگ این هواپیما را به‌طرز شگفت‌انگیزی خوب ساخته است».

تعداد این هواپیما در جهان به حدی زیاد است که همزمان در هر روز، بیش‌از ۲ هزار بویینگ ۷۳۷ پرواز می‌کند و هر دو ثانیه یک فروند ۷۳۷ از زمین بلند می‌شود. این هواپیما از سال ۱۹۶۷ تاکنون بیش‌ از ۱۶.۸ میلیارد مسافر (بیش ‌از دو برابر جمعیت فعلی کره زمین) را جابه‌جا کرده است.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ بیش ‌از ۱۸۴ میلیون پرواز انجام داده‌اند و فقط ۶۰ پرواز از این تعداد حادثه منجر به مرگ داشته‌اند. این‌ بدان ‌معنی است که فقط ۰.۰۰۰۰۳۲ درصد از این هواپیماها حادثه مرگبار تجربه کرده‌اند.

مدلی که در پرواز Lion Air سقوط کرد ۷۳۷ مکس ۸ بود که به‌ تازگی شرکت‌های هواپیمایی کانتاس، فیجی ایرویز، ویرجین استرالیا، امریکن ایرلاینز، قطر ایرویز، رایان‌ایر و یونایتد ایرلاینز آن را خریداری کرده‌اند.

قطر ایرویز که در حال ‌حاضر هواپیماهای بویینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر، بویینگ ۷۷۷، بویینگ ۷۸۷-۸، بویینگ  ۷۷۷-۲۰۰LR و بویینگ ۷۷۷-۳۰۰ER  را در خدمت دارد، ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ قراردادی برای خرید هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ با شرکت آمریکایی بویینگ به امضا رساند که سه فروند از این قرارداد را ژوئن امسال تحویل گرفت.

این شرکت هواپیمایی قطر اول نوامبر اعلام کرد که با وجود حادثه ۲۹ اکتبر همچنان بر سر توافقش با بویینگ برای خرید ۶۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ باقی خواهد ماند.

کد خبر 190521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =