محوطه تاریخی باباکمال تویسرکان ؛ محل حضور اقوام یانیقی

چمدان: یعقوب محمدی‌فر، سرپرست هیات کاوش باستان شناختی محوطه باباکمال در تویسرکان همدان  امروز سه شنبه با اعلام این خبربه ثبت تپه باباکمال در فهرست آثار ملی ایران در سال 1353 اشاره کرد و  از تخریب این تپه  در سال های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف خبر داد.


او با بیان این نکته که پروژه کاوش باستان شناختی محوطه باباکمال با تامین اعتبار استانی و با صدور مجوز توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اهداف کاوش لایه نگاری، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم انجام شد، گفت: در این کاوش 15 گمانه به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم ایجاد شد و محدوده اصلی و مساحت تپه مورد شناسایی قرار گرفت.


به گفته این باستان شناس؛ 3 گمانه کاوش و لایه نگاری در بخش شمالی و شرقی تپه ایجاد شد که نتایج قابل توجهی داشت.


او افزود: در ترانشه بخش مرتفع تپه، لایه‌­های مختلفی از دوره اسلامی، اشکانی و همچنین دوره آهن  (احتمالا ماد) مشخص شد.


محمدی فر با اشاره به این نکته که میزان برداشت قابل توجه خاک تپه در جهبه شرقی محوطه سبب شد تا بخشی از تپه به صورت برش خورده قابل مشاهده باشد، گفت: به همین دلیل، دو ترانشه لایه نگاری در قسمت مذکور ایجاد شد و نتایج چشمگیری به دست آمد.


او از جمله دستاوردها به شناسایی لایه‌­های آهن 2 در زیر لایه‌­های آهن 3 اشاره کرد که از نظر توالی لایه نگاشتی در زاگرس مرکزی و غرب ایران بسیار ارزشمند است.


او در ادامه گفت: همچنین در لایه­ گودین 3  به خصوص فازهای اولیه این دوره یعنی فاز 6 و 5 گودین 3 به خوبی شناسایی شد که در زیر لایه­‌های فرهنگ یانیق قرار داشت و  به همین دلیل این محوطه را می توان به عنوان یکی از جنوبی‌ترین نقاط حضور اقوام یانیقی در حوزه فرهنگی زاگرس مرکزی دانست.


محمدی فر اظهار داشت: در ادامه کاوش‌­ها، لایه­‌هایی از دوره مس و سنگ میانی و جدید و در زیر لایه­‌های دوره مفرغ قدیم شناسایی شد.


او گفت: با توجه به دوره­‌های فرهنگی مختلف شناسایی شده در تپه باباکمال می­‌توان این محوطه را از ارزشمندترین محوطه­‌های استان همدان در حوزه فرهنگی زاگرس مرکزی و غرب ایران نام برد که پتانسیل بسیار مناسبی برای مطالعه و پژوهش در مورد دوره‌­های مختلف فرهنگی و تاریخی از جمله دوره فرهنگ یانیق، فرهنگ گودین 3  و دوره آهن 2  و آهن 3  (احتمالا ماد) دارد. 

کد خبر 190456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =