چمدان: مازیار یزدانی گفت: مهم‌ترین بحث تأکید بر قطارهای حومه‌ای اولویت اول راه‌آهن است، عمده خودروهایی که وارد تهران می‌شوند فرسوده بوده و آلودگی فراوانی را به‌وجود می‌آورند. برای حل این مشکل پروژه‌هایی در کلان‌شهرها تدوین و پیاده شده است. تهران ـ گرمسار (به‌طول 114 کیلومتر)، تهران ـ قزوین و تهران ـ پرند سه پروژه مهم قطار حومه‌ای پایتخت هستند که دو پروژه اول 80 درصد و قطار تهران ـ پرند 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان این‌که امیدواریم قطار تهران ـ گرمسار و تهران ـ هشتگرد امسال به بهره‌برداری برسد، گفت: برای مرداد ماه سال 98 در صورت تأمین منابع مالی پروژه‌های قطار حومه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: مسیر هشتگرد ـ پیشوا در حال اتمام است که به‌دلیل معارضان ملکی شخصی بهره‌برداری از آن با وقفه روبه‌رو شده است. در حال رایزنی با استانداری البرز برای رفع این مشکل هستیم؛ به‌عنوان مثال در 100 کیلومتر، یک کیلومتر معارض داریم که باید آن را برطرف کنیم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اعلام این‌که حدود 900 میلیارد تومان برای اتمام قطارهای حومه‌ای کلان‌شهرها نیاز داریم از بهره‌برداری 300 کیلومتر قطار حومه‌ای طی سال جاری خبر داد و با اشاره به افتتاح راه‌آهن مراغه ــ ارومیه به‌طول 153 کیلومتر گفت: این پروژه طی هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد که جزو کامل‌ترین پروژه‌های کشور است. کیفیت خط، ایستگاه‌ها و... نسبت به سایر پروژه‌ها بهتر است که در آن قطار با سرعت 160 کیلومتر سیر خواهد کرد.

[caption id="attachment_190257" align="aligncenter" width="2439"]پس از سال‌ها انتظار صدای سوت قطار در رشت شنیده می‌شود پس از سال‌ها انتظار صدای سوت قطار در رشت شنیده می‌شود ...[/caption]

یزدانی همچنین از بهره‌برداری راه‌آهن قزوین ـ رشت در ماه آینده - آذر ماه 97 خبر داد و افزود: نگهداری این پروژه ویژه خواهد بود و 26 آبان ماه به‌صورت آزمایشی با حضور معاون رئیس جمهوری در این مسیر به‌ سمت رشت حرکت می‌کنیم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به پروژه دوخطه ریلی بافق ـ مشهد به‌طول 600 کیلومتر اظهار کرد: موافقت روس‌ها برای تأمین فاینانس این پروژه کسب شده که حدود 5000 میلیارد برای خط دوم نیاز است. برای برقی‌سازی این مسیر نیز حدود 2 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.
کد خبر 190256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =