سبک سازی پشت بام بازار شتربان تبریز به پایان رسید

چمدان: مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز از مرمت و پایش مستمر بازار تبریز خبر داد. او اعلام کرد که استحکام بخشی و سبک سازی بناها به منظور مقاومت بناهای تاریخی در مقابل زلزله انجام گرفت.

حسین اسمعیلی سنگری مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز با اعلام این خبر گفت: بازار جهانی تبریز یکی از مهمترین بناهای تاریخی ایران محسوب می شود که مرمت و پایش آن به صورت مداوم در حال انجام است.

او گفت: مهمترین کاری که در سال جاری توسط پایگاه و اداره میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی انجام گرفت، سبک سازی پشت بام بازار (بازار شتربان) بود که از خرداد ماه سال جاری آغاز و در اواخر شهریور به پایان رسید.

اسمعیلی سنگری همچنین تاکید کرد: درحال حاضر مرمت بخش عمده ای از پشت بام بازار شتربان به همراه راسته اصلی بازار که بازار قدیم مشهور است و همچنین راسته بازار جدید (صادقیه) انجام شده و به محض تامین اعتبار سبک سازی دیگر بخش های بازار نیز در دستور کار قرار می گیرد.

مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز اعلام کرد: موضوع استحکام بخشی و سبک سازی بناها به منظور مقاومت بناها در مقابل زلزله و تنش ها و تکان های افقی یکی از موضوعات مهمی است که در بازار جهانی تبریز مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است؛ میراث جهانی بازار تبریز یکی از بزرگترین و مهمترین بازارهای سرپوشیده در جهان به شمار می رود. مجموعه بازار تاریخی تبریز با مساحتی نزدیک به 27 هکتار به عنوان یک بلوک شهری و کامل ترین سازمان اجتماعی در بازارهای ایران در آذربایجان شرقی و در مرکز بافت تاریخی فرهنگی شهر تبریز قرار گرفته است که مهمترین شاخص این بافت نیز است.

پیشینه این بنای تاریخی، فرهنگی و اقتصادی دست کم به هزار سال پیش باز می گردد. این اثر به شمال 1346 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
کد خبر 190113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =