افسانه‌ها می‌گویند پترا در اردن به دست جن‌ها تسخیر شده و برای همین شب‌ها آدم‌ها را از ورود به آن منع می‌کنند. گاهی که باد بپیچد میان دره‌های در راه پترا، انگار افسانه‌ها جان می‌گیرند و جن‌های پنهان پترا خود را نشان می‌دهند.

چمدان: عکسش هم هوش از دل گردشگران می‌برد اما وقتی میفهمند با یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا روبرو هستند، سفر به آن را در لیست برنامه‌های سفر یا شاید آرزوهای خود می‌گذارند.

حالا عکس‌های متعدد گردشگران روبروی شهری که در دل کوه تراشیده شده بسیار معروف است و «پترا» را تبدیل به یک مقصد شناخته شده در دنیا کرده است. شهری باستانی که در دل کوه‌هایی در کشور اردن ساخته شده و تاریخش با قصه‌ها و افسانه‌ها پیوند خورده است.

کلمه «پترا» در یونانی به معنای صخره است. «المدینه الوردیه» به معنای "شهر گل" نیز نام دیگر پتراست که دلیل آن رنگ سرخ صخره‌هاست.
 

پترا


میان کوه‌هایی از رنگ سرخ شهری پنهان است که هر چند برخی آن را شهر گمشده می‌دانند اما تاریخش پنهان نیست و سرگذشتش مشخص است. با این حال افسانه‌ها می‌گویند «پترا» به دست «جن‌ها» تسخیر شده و برای همین شب‌ها آدم‌ها را از ورود به آن منع می‌کنند. گاهی که باد بپیچد میان دره‌های در راه پترا، انگار افسانه‌ها جان می‌گیرند و جن‌های پنهان پترا خود را نشان می‌دهند. اما تاریخ پترا که در ۲۶۰ کیلومتری جنوب پایتخت اردن قرار دارد به ۴۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. «پترا» زمانی پایتخت حکومت نبطی‌ها بوده است. نبطی‌ها قومی بودند که در اردن، بخشی از فلسطین و شمال عربستان ساکن بودند. نبطیان ازعرب‌های شمال جزیره به شمار می‌آمده‌ و شاید نزدیکترین دولت‌های کهن به عرب حجاز بوده‌اند.   «پترا» پس از آن به دست رومی‌ها فتح شد و بعدتر به دست اعراب افتاد.
 

پترا


دوران درخشش «پترا» با زلزله‌ای مهیب که به روایتی سیستم آبرسانی این شهر را نابود کرد به پایان رسید. بخشی از بناهای این شهر نابود شد و برای همیشه خالی از سکنه ماند تا با افسانه‌ها و قصه‌ها گره بخورد. با این وجود برخی بر ادامه حیات در این شهر تا چند قرن بعد نیز اعتقاد دارند.

پترا


همه آن عکس‌های معروف گردشگران با «پترا» که آن‌ها را جلوی یک بنای عظیم نشان می‌دهد مربوط به خزانه شهر پترا است. بنایی که در انتهای تنگه السیق قرار دارد و برخی از گردشگران نیز با بالا رفتن از صخره روبروی آن تصاویر خاصی ثبت می‌کنند. نمای بنای خزانه با نزدیک به چهل متر ارتفاع به طور کامل درون سنگ‌های کوه تراشیده شده است.

امروزه گردشگران اجازه ورود به داخل بناها را ندارند اما گفته می‌شود که اتاق‌های داخل آن که هنوز وجود دارند و از بین نرفتند. این اتاق‌ها طراحی چشم‌گیری ندارند و سازندگان پترا همه هنر خود را در طراحی بیرون بنا به کار گرفته‌اند.

محوطه باستانی پترا شامل بخش‌های دیگری است و بازدیدکنندگان می‌توانند پس از ثبت خاطرات خود با خزانه از آن بازدید کنند. شهر سرخ‌گون به رغم پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی همچنان مورد توجه باستان شناسان و مورد علاقه گردشگران خارجی است. محوطه باستانی پترا سال‌ها پیش به عنوان یکی از میراث جهانی در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است با این وجود بسیاری دوست دارند آن را یکی از هفت عجایب جهان لقب دهند.


عجایب هفتگانه جدید چیست؟

طرح عجایب هفتگانه جدید دنیا سال ۲۰۰۷ براساس نظرسنجی ایجاد شد. با وجود برخی ایراداتی که به این طرح گرفته شد اما برخی از این محوطه‌ها و بناها از برند عجایب هفتگانه برای جذب بیشتر گردشگر سود می‌برند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به «پترا» و «ماچوپیچو» اشاره کرد.
 

چطور به پترا سفر کنیم؟

برای رسیدن به پترا ابتدا باید به شهر امان پایتخت این کشور بروید. دریافت ویزا برای کشور اردن کمی سخت است اما غیرممکن نیست.

برخی آژانس‌های گردشگری سابقه برگزاری تور به این مقصد را نیز دارند. از ایران هیچ پرواز مستقیمی برای اردن وجود ندارد و به صرفه‌ترین راه برای رسیدن به اردن، پروازهای غیرمستقیم از کشورهای همسایه است. پیش از این تورهای گردشگری ایران برای سفر به اردن از مسیر پروازی قطر استفاده می‌کردند.

در حال حاضر می‌توان با استفاده از خطوط هوایی قطر ایرویز از تهران، مشهد و شیراز به دوحه رفت و از دوحه به امان پرواز کرد. پس از آن با اتوبوس و خودروهای شهری خود را به پترا رساند.

کد خبر 189641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =