چمدان: نِپال کشوری آسیایی در شمال هندوستان است. بیشتر سرزمین نپال روی رشته‌کوه‌ هیمالیا قرار دارد و این کشور میزبان هشت قله از 14 قله بلند جهان است که معروف‌ترین آنها کوه 8 هزار و 848 متری اورست، لقب بلندترین کوه جهان را یدک می‌کشد. بنابراین، در بخش گردشگری با شنیدن نام نپال، اولین مقصدی که به ذهن می‌آید کوهستان‌های منحصربه‌فرد آن است. درحالی‌که این کشور از جنبه‌های دیگری هم می‌تواند به‌عنوان مقصد گردشگری شناخته شود که یکی از آنها بازدید از معابد بودایی و دیگری جشنواره‌‌های آیینی‌مذهبی است.

یکی از این جشن‌ها «یِنیا» است که به‌ عنوان بزرگ‌ترین جشنواره خیابانی مذهبی شهر کاتماندو، پایتخت نپال شناخته می‌شود. واژه ینیا از دو بخش «یِ» به‌معنی کاتماندو و «یا» به‌معنی جشن تشکیل شده است و به‌همین‌علت ینیا در زبان نپالی «جشنی درون کاتماندو» معنی می‌دهد.

این مراسم از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش نخست همان ایندرا جاترا است که به‌ویژه با حرکات موزون با ماسک‌هایی به شکل خدایان و شیاطین همراه با تصاویری از الهه ایندرا، ملکه بهشت شهرت دارد.

مراسم بعدی، کوماری جاترا است که در آن شرکت‌کنندگان در جشن ارابه‌ای را که محل زندگی خدایگان کوماری است حرکت می‌دهند.

برگزاری ایندرا جاترا را شاه گوناکامادِوا از قرن دهم میلادی در یادبود تاسیس شهر کاتماندو آغاز کرد و کوماری جاترا از اواسط قرن هجدهم انجام می‌شود.

این جشن‌ها همه‌ساله به‌مدت 8 روز از دوازدهمین روز چهاردهمین روز روشن تا چهارمین روز از چهاردهمین شب تاریک یازدهمین ماه در تقویم قمری نپالی در میدان دوربار کاتماندو که از آثار ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است برگزار می‌شود و روز اصلی آن روز چهارم جشن است. از هم‌اکنون تورهای جهان، برنامه‌ریزی برای شرکت در این جشنواره را که براساس تقویم میلادی برای سال 2019 منطبق با 12 سپتامبر و برای سال 2020 برابر با اول سپتامبر است آغاز کرده‌اند. امسال این جشن بین روزهای 21 تا 28 سپتامبر برگزار شد و روز اصلی آن 24 سپتامبر بود.

























[related-post id="37212"]

[related-post id="121725"]

[related-post id="36384"]

[related-post id="120956"]

[related-post id="30307"]
کد خبر 189615

برچسب‌ها