چمدان: خندق پیرامون برج لندن یکشنبه شب به‌مناسبت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول با 10 هزار مشعل روشن شد.

همه ساله 11 نوامبر، مصادف با سالروز امضای توافق ترک مخاصمه میان متفقین جنگ جهانی اول و آلمان در شهر کومپین فرانسه در کشورهای درگیر این جنگ، روز آتش‌بس (Armistice Day) جشن گرفته می‌شود. این آتش‌بس در ساعت یازده یازدهمین روز از یازدهمین ماه سال 1918 به امضا رسید. آتش‌بس اولیه 36 روز بعد منقضی شد و سپس یکسال بعد طی پیمان ورشو، توافق رسمی صلح انجام شد.

روز آتش‌بس در آلمان جشن گرفته نمی‌شود اما در فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهای متفقین جنگ جهانی اول تعطیل رسمی است.

هر چند روز ترک مخامصه، نخستین‌ بار در غروب 10 نوامبر 1919 در زمان شاه جرج پنجم در کاخ باکینگهام لندن جشن گرفته شد و امروزه هم در انگلستان مراسم آن برگزار می‌شود اما در این کشور تعطیلی رسمی به آن اختصاص داده نشده است.

امسال به‌ مناسبت صدمین سال این آتش‌بس، از غروب یکشنبه 4 نوامبر تا غروب یکشنبه 11 نوامبر بیش‌ از 10 هزار شعله در بزرگداشت نیروهای مسلح و داوطلبان انگلیسی که در جنگ جهانی اول شرکت کردند در خندق اطراف برج لندن روشن می‌شود. در اولین شب روشن‌شدن این شعله‌ها بیش‌از 9 میلیون نفر از آن بازدید کردند.

برج لندن، بنایی تاریخی است که در فضایی به‌وسعت 4.9 هکتار با ارتفاع 27 متر در سال 1078 به‌دستور ویلیام فاتح، اولین شاه نورمن‌های انگلستان ساخته شد. این دژ قرن یازدهمی سالانه میزبان بیش‌ از 2 میلیون بازدیدکننده است.









[caption id="attachment_189370" align="aligncenter" width="780"] تیتر یک روزنامه دیلی‌تلگرام در تاریخ 11 نوامبر 1918 درباره پایان جنگ جهانی اول[/caption]
کد خبر 189351

برچسب‌ها