زیلوهای هشتصد ساله در میبد | نتایج حضور ارزیابان یونسکو برای بازدید از زیلوهای میبد

چمدان: کمال دهقانی فیروزآبادی در خصوص حضور ارزیابان سازمان یونسکو برای بازدید از زیلوهای میبد در جهت ثبت جهانی آن در این سازمان گفت: با توجه به قدمت شهر تاریخی میبد و هم چنین زیلو بافی در این منطقه، این امیدواری وجود دارد که ثبت جهانی این صنعت دستی با قدمت سریعا انجام شود.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تولیدات زیلو نه تنها در استان بزد بلکه در دیگر نقاط کشور دارای طرفداران زیادی است و این زیلوها شهرت فراوانی در کسب کرده است زیرا این صنعت سال‌های بسیار زیادی است که در شهر میبد و استان یزد زنده مانده و زیلوبافی جایگاه بسیار ارزشمندی نزد مردم میبد دارد.

در موزه میبد زیلوهایی با قدمت هشتصد سال وجود دارد

وی افزود: صنعت زیلوبافی به دلیل استفاده از الیاف طبیعی در این شهر زنده مانده و از از قرن‌های گذشته آثاری به یادگار مانده که قدمت هشتصد ساله دارند و این آثار در موزه شهر میبد موجود است و بازدیدکنندگان و گردشگران می‌توانند با سفر به شهر میبد از این آثار دیدن کنند.

این نماینده مجلس در دوره دهم ادامه داد: در بیت مقام معظم رهبری که دیدارهای مردمی ایشان صورت می‌گیرد از زیلو به عنوان فرش استفاده شده که نشان دهنده توجه ایشان به بحث تولیدات کشور و استفاده از صنایع دستی داخلی است.

300 کارگاه زیلوبافی در میبد وجود دارد

دهقانی فیروزآبادی گفت: در چند سال گذشته مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد تلاش کردند که از این صنعت دستی کشور حفاظت صورت گیرد که در این راستا نزدیک به 300 کارگاه زیلوبافی در استان یزد و میبد وجود دارد که توجه به کارگاه‌ها و حمایت از زیلوبافان می‌تواند سبب حفظ زیلو در این منطقه شود.

عضو مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس خاطرنشان کرد: حضور ارزیابان سازمان یونسکو در میبد و بازدید از کارگاه‌های زیلوبافی بسیار ارزشمند است و این بازدیدها بطور قطع منجر به ثبت جهانی زیلو میبد در یونسکو خواهد شد که می‌توان گفت ثبت جهانی این اثر علاوه بر ارتقای جایگاه تاریخی کشور بر توسعه صنعت گردشگری کشور نیز کمک خواهد کرد.

[related-post id="189326"]
کد خبر 189314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =