چمدان: آدرس سر راست است، تابلو 30 کیلومتر مانده به ایرانشهر را که دیدید از ماشین پیاده شوید. کنار جاده چیز خاصی دیده نمی‌شود و نقشه‌ها نیز کمکی به شما نمی‌کنند اما اگر شما مهمان خوانده این آدرس باشید، خانواده آزادوار از روستای کنار دست جاده به استقبال شما خواهند آمد.

در اقامتگاه آزادوار باید آماده تجربه یک زندگی بلوچی باشید و اقامت خود را به یک تجربه ویژه تبدیل کنید. دانستن این نکته کمک می‌کند که بدانید در اقامتگاه‌ آزادوار خدمات هتلی انتظار شما را نمی‌کشد، بلکه هر چه هست، مهمان نوازی ناب بلوچ‌هاست.



اقامتگاه آزادوار در روستای کوچ کورین قرار دارد و فاصله آن تا شهر ایرانشهر دقیقا 30 کیلومتر است. این روستای کم جمعیت پر از زمین‌های کشاورزی و نخل‌ است و فضای سبز متفاوتی دارد. جایی که مهمانان می‌توانند با لباس بلوچی به دل یک زندگی بلوچی بزنند و خاطراتشان از آن را ثبت کنند. کوچ‌کورین در زبان محلی به معنی کنجی در کنار رودخانه است. این روستا در میانه دو دامنه کوه در کنار جاده اصلی ایرانشهر به خاش قرار گرفته است. روستایی که نخلستان‌هایش از دور دست پیداست و خانه‌های خشت و گلی‌اش میان آنها قرار دارد. شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دامداری است.



اقامتگاه بوم‌گردی آزادوار را یکی از دختران خانواده آزادوار در خانه پدری خود راه انداخته و حالا کل خانواده او را در این مسیر کمک می‌کنند. چند سال قبل وقتی سعیده آزادوار در حال سوزن‌دوزی بود، گذر یکی از فعالان گردشگری به این روستا می‌افتد و با دیدن هنر دست او در سوزن دوزی، پیشنهاد می‌کند که در روستا اقامتگاه بومگردی راه اندازی کند.



پس از این پیشنهاد بخشی از خانه پدری تبدیل به اقامتگاه بومگردی می‌شود و با صنایع دستی بلوچ‌ها تزیین می‌شود. آرام آرام محوطه خانه هم آماده پذیرایی از گردشگران می‌شود. اما اقامتگاه آزادوار یک تفاوت اساسی با دیگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارد. در اقامتگاه آزادوار شما در واقع در کنار این خانواده بلوچی ساکن خواهید شد و برای چند روز عضو این خانواده خواهید بود. خانواده‌ای که رسوم، فعالیت‌ها و زندگی خاص خود را دارد و در طول اقامت قصه‌هایش را به گردشگران می‌گویند.



در کنار فضای صمیمانه و مهمانوازی خانواده، غذاهای بلوچی ویژگی دیگر این اقامتگاه بوم‌گردی است. خانواده آزادوار با غذاهای خاص بلوچی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند، غذاها و خوراکی‌های که طعم ان در یاد گردشگران خواهد ماند و هرگز تجریه زندگی کنار بلوچ‌ها را فراموش نمی‌کنند.
کد خبر 189179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =