نخستین کوچه پله‌دار تهران کدام کوچه است؟

چمدان: نخستین کوچه پله‌داری که در تهران شکل گرفت پله «نوروزخان» کنار خیابان 15 خرداد است که این کوچه در دوره قاجار و برای‌‌‌‌ تردد راحت‌تر بازاری‌ها و مشتری‌ها به‌ویژه در یخبندان‌های زمستان ساخته شد.

بعد از آن در دوره پهلوی اول و برای ایجاد راه دسترسی بین خیابان ولی‌عصر(عج) و خیابان یوسف‌آباد، پله‌های خیابان ولی‌عصر(عج) بالاتر از دوراهی سید جمال‌الدین اسدآبادی به وجود آمد که به نام‌های پله اول، پله دوم، پله سوم و... شناخته می‌شوند.

همشهری محله نوشته است: کمی بعد و در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی نیز چهل‌پله‌های فرحزاد شکل گرفت. اهالی روستای فرحزاد که در دامنه کوه و در شیب روددره فرحزاد روزگار می‌گذراندند برای دسترسی راحت‌تر به باغ‌ها و آغل‌های گوسفندان خود در دل کوه‌ها، راه باغ‌ها و آغل‌ها را پله‌پله کرده بودند و بعدها که جمعیت ده زیاد شد و منازل مسکونی جای باغ‌ها را گرفت، همین پله‌ها تبدیل به کوچه‌های پله‌دار و اصطلاحاً «چهل‌پله»های فرحزاد شد.

به این‌ترتیب پله‌سازی در معابر تهران مرسوم شد و یکی یکی کوچه‌ها و خیابان‌های پله‌دار در پایتخت شیب‌دار کشور به وجود آمد. در این میان از مسیر پله‌ای بوستان نهج‌البلاغه هم می‌توان به‌عنوان جدیدترین نمونه پله‌سازی در پایتخت نام برد.

 

🔸نوروز خان؛ نخسنین کوچه پله‌دار تهران
کد خبر 188993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =