دولت برای ارائه تسهیلات از زنان روستایی صنعتگر سند ملکی و چک می‌خواهد

چمدان: معصومه آقاپوربا اشاره به اینکه 75درصد تولید صنایع‌دستی توسط زنان صورت می‌گیرد، گفت: درخواست این زنان هنرمند از دولت انجام کار خاص و پیچیده‌ای برای آن‌ها نیست بلکه اجرای نمایشگاه‌های خارج از کشور، ارائه تسهیلات و راه‌اندازی غرفه‌ها و ارئه مجوزهای لازم و چند مورد از این قبل کارها است، درواقع ایجاد شرایط مساوی اشتغال برای آن‌ها با مردان دراین خصوص کفایت می‌کند هرچند در شرایط مساوی نیز زنان نادیده گرفته می‌شوند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان مثالی در این رابطه ادامه داد: در بسیاری مواقع دولت به صنایع‌دستی‌کاران و فرشبافان تسهیلات می‌دهد اما در قبال آن سند ملکی، چک و.. می‌خواهند، بنابراین باید از فراهم‌کنندگان این نوع تسهیلات پرسید یک زن روستایی که حتی یک کارت بانکی نیز ندارد چطور می‌تواند این درخواست‌ها را اجابت کنند؟!

وی با انتقاد از وضعیت غرفه زنان هنرمند صنایع‌دستی‌کار در نمایشگاه‌های بین‌المللی، گفت: متاسفانه همیشه بدترین غرفه برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، ضمن آنکه باید علاوه بر حذف شرایط گمرکی صادرات کالاهای دستی به‌ویژه برای زنان، این افراد از قوانین سایت نیما معاف شوند، درواقع خودشان صادرات کالا را انجام و دلارهای‌شان را به داخل بیاورند زیرا مواد اولیه را با دلار دولتی نمی‌خریدند.

درصورت حذف قوانین سایت نیما، ایجاد غرفه‌های برون مرزی و ... مشکلات فعالان صنایع‌دستی حل می‌شود تا جایی که دیگر حتی نیاز به بیمه ازسوی دولت نیز نخواهند بود.
نمی‌توان نقش موثر زنان در اقتصاد و معیشت خانواده‌ها را نادیده گرفت

آقاپور معتقد است درصورت حذف قوانین سایت نیما، ایجاد غرفه‌های برون مرزی و ... مشکلات این افراد حل می‌شود تا جایی که دیگر حتی نیاز به بیمه ازسوی دولت نیز نخواهند بود، اضافه کرد: نمی‌توان نقش موثر زنان در اقتصاد و معیشت خانواده ها را نادیده گرفت و دولت باید برای رونق اشتغال‌های خانگی تسهیلات فراگیر و پایداری را به‌عنوان تکالیف قانونی قرار دهد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از این موانع و مشکلات مربوط به دریافت وام و تسهیلات خوداشتغالی بانوان و کمبود نقدینگی کارآفرینان است، گفت: به منظور استفاده بهینه از توانایی‌های زنان و دستیابی به توسعه اقتصادی، باید نقش کارآفرینان را در توسعه همه جانبه به ویژه توسعه اقتصادی تقویت کرد.
کد خبر 188932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =