چمدان:دو خانه تاریخی ذبیحی در بافت تاریخی بشرویه و بنای تاریخی عزیزالله یزدانی (رفیعی) در شهر سرایان به همراه مسجد خشک در شهرستان قاین ثبت شد.

«طاهره مال اندوز» مسئول حوزه ثبت آثار تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: خانه ذبیحی که متعلق به دوره افشاریه است در بافت شهر بشرویه که دارای بناهای تاریخی با ارزشی همچون مسجد میانده، مدرسه علمیه، آب انبا، حسینیه و خانه منحصر بفرد است قرار گرفته است.

او گفت: خانه ذبیحی درحالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که یکی از دانه های ارزشمند بافت تاریخی شهر بشرویه و ازجمله خانه های دو صفه شهر بشرویه به شمار می رود.

مال اندوز همچنین به خانه عزیز ا... یزدانی (رفیعی) در شهر سرایان استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: خانه عزیز ا... یزدانی (رفیعی) در استان خراسان جنوبی و شهرستان سرایان واقع شده است. از ویژگی های ارزشمند این بنای تاریخی می توان به تقارن در فرم پلان، استفاده از قوس کلیل وجانمایی دقیق آن همچنین فضای تابستان نشین خانه، وجود بادگیر زیبائی در پشت ایوان جنوبی که وظیفه تهویه هوا و ایجاد دمای مطلوب را در فصل تابستان بر عهده داشته و همچنین سر در ورودی برای دو منزل کاملا مجزا اشاره کرد.

به گفته مسئول حوزه ثبت آثار تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی، خانه یزدانی (رفیعی) که هم اکنون به شماره 32025 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید متعلق به دوره قاجار است.

او همچنین به مسجد خشک در شهر قاین استان خراسان جنوبی اشاره کرد. مال اندوز به ویژگی های معماری ایرانی ـ اسلامی این بنای تاریخی تاکید کرد و افزود: مسجد خشک به لحاظ دارا بودن ویژگی‌های معماری ایرانی-اسلامی شامل نقشه و طرح، نوع طاق‌ها، سقف‌ها، سبک درون‌گرایی، استفاده از مصالح بومی و سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه است که هم اکنون به شماره 32023 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ مال اندوز به قدمت این اثر تاریخی که مربوط به اوایل دوره قاجار است اشاره کرد و افزود: بنای مسجد دارای پلان نامنظم شش وجهی و به صورت شبستان ستون دار می باشد. شبستان در ضلع جنوبی صحن قرار دارد. این فضا دارای 4ستون در وسط با سطح مقطع هشت‌ضلعی و 8 ستون در جبهه شرقی و غربی و 4 ستون در جبهه شمالی و جنوبی که عمود بر دیوارهای باربر محیطی است. تلاقی و نحوه اتصال دیوار و ستون، استحکام مناسبی جهت جلوگیری از رانش لنگه‌های طاق ایجاد کرده است.

گفتنی است؛ پوشش شبستان طاق و چشمه می‌باشد، لنگه‌هایی که پوشش گنبدها روی آن قرار می‌گیرد، از نوع پنج و هفت کند و مجموع گنبدها 9 چشمه که به صورت عرق چین اجرا شده است.

کد خبر 188910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =