چمدان: رئوف حنان مدیر این مجموعه با اعلام این خبر گفت: با توجه به اجرايي شدن عمليات ساماندهي اموال كاخ صاحبقرانيه که با نظارت اداره اموال فرهنگی مجموعه نیاوران در حال انجام است، بیش از یک هزار و 700 مدال از اموال فرهنگی این موزه مستندنگاری شد.

 

مدیر مجموعه نیاوران در خصوص اقدامات این پروژه افزود: اقدامات اين پروژه شامل تكميل فرم شناسنامه اموال، عكاسي از مدال ها، برچسب گذاری بر روي اموال، اندازه گيري قطر و وزن هر یک از مدال ها و در نهايت ورود اطلاعات در نرم‌افزار جام (بانک اطلاعات اموال فرهنگی) است.



 

در ادامه پروژه ساماندهی اموال کاخ صاحبقرانیه بيش از یک هزار و 700 مدال از 2 هزار مدالي كه مربوط به دوره پهلوي اول است با انجام این طرح مستندنگاري شده است.

 

در فاز بعدی این پروژه، مجموعه نشان‌های موجود در این موزه نیز ساماندهی و مستندنگاری خواهد شد.

 

پنجره های ارسي ضلع جنوبي كاخ صاحبقرانیه احیاء شد

 

همچنین در راستای حفظ یکپارچگی و حفاظت از آثار و بناهای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، عمليات احياء و مرمت پنجره های ارسي ضلع جنوبی کاخ صاحبقرانیه انجام است.

 

به گزارش چمدان، عملیات احیاء و مرمت ارسی‌های ضلع جنوبی کاخ صاحبقرانیه با نظارت واحد حفاظت و مرمت و دفتر فنی این مجموعه از شهريور ماه سال جاری اجرايي شد و به تازگی به اتمام رسید.



مدیر مجموعه نیاوران در خصوص پروژه حفاظت و مرمت ارسی‌های این کاخ گفت: این پروژه شامل پاكسازی، رنگبری لايه رنگ آسيب ديده، استحكام بخشي، مرمت بخش هاي آسیب دیده، موزون سازي رنگي، اجرای زيرسازی، پرکردن ترك‌ها و همچنین اجرای طرح حفاظت پيشگيرانه بود.

 

به گزارش چمدان، پنجره‌های ارسی کاخ صاحبقرانيه بر اثر آلودگی حاصل از آلاينده‌ها، آلودگی بيولوژيكی و همچنین عوامل رطوبتی طی سال های گذشته دچار فرسايش و آسيب ديدگی شده بود كه با اجرای اين طرح، مرمت و احياء شد.

مرمت لوسترهای کاخ صاحبقرانیه مجموعه نیاوران به پایان رسید

 

رئوف همچنین از اتمام پروژه حفاظت و مرمت لوسترها و دیوارکوب های کاخ صاحبقرانیه خبر داد.

 

او با اعلام این خبر گفت: در راستای حفظ یکپارچگی و حفاظت آثار تاریخی فرهنگی موجود در مجموعه نیاوران، عملیات حفاظت و مرمت لوسترها و دیوارکوب های کاخ صاحبقرانیه با هدف تعمیر ساختاری و ایجاد شرایط محافظتی مناسب برای این آثار پس از طرح در کمیته راهبردی با نظارت واحد حفاظت و مرمت و دفتر فنی این مجموعه از خرداد سال 1396 آغاز شد و در آبان ماه سال جاری به اتمام رسید.

 

رئوف افزود: در این پروژه تعداد 157 لوستر و دیوارکوب در برنامه تعمیر، بهسازی و بسته بندی حفاظتی موقت قرار گرفت و با بررسی دقیق این آثار با نظارت واحد حفاظت و مرمت مجموعه، فن شناسی، آسیب شناسی و مستندنگاری لوسترها و دیوارکوب ها انجام شد و پس از ثبت اطلاعات، عملیات اجرایی حفاظت و مرمت این آثار صورت گرفت.

 

مدیر مجموعه نیاوران ادامه داد: مستندنگاری آثار در قبل، حین و بعد از مرمت، پاکسازی، باز نمودن موقت قطعات با رعایت اصول فنی و ایمنی، استحکام بخشی و اصلاح اتصالات فلزی و یراق، تصحیح و تعمیر قطعات در صورت لزوم و همچنین تأمین کسری قطعات و حفاظت پیشگیرانه در اتصالات نمایشی از دیگر اقدامات حفاظتی و مرمتی انجام شده بر روی این لوسترها بود.

 

به گزارش چمدان؛ لوسترها و دیوارکوب های کاخ صاحبقرانیه عمدتاً ساخت کشور فرانسه بوده که در دوره پهلوی در تزئینات داخلی این کاخ استفاده شده است و همزمان با انجام طرح مطالعات مرمتی بنای این کاخ، لوسترها و دیوارکوب های این موزه نیز مرمت، تعمیر و با رعایت اصول حفاظتی بسته بندی موقت شد.

کد خبر 188892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =