استقرار یونسکو برای برطرف کردن آسیب از گنبدهای تکیه «معاون‌الملک» کرمانشاه|انجام 11 گمانی‌زنی برای یافتن منبع نشت آب و رطوبت در تکیه

چمدان: «جلیل بالایی» در حاشیه بازدید سرپرست آب منطقه‌ای استان از بنای تاریخی تکیه معاون الملک، با اشاره به اجرای هم‌زمان سه پروژه در این تکیه، اظهار کرد: از آنجایی که از سالیان گذشته بحث نفوذ آب‌های سطحی این بنا را آزار می‌دهد، طرح مطالعه دفع این آب‌ها تهیه و با استقرار یک تیم تخصصی و گمانه‌زنی عملیات اجرایی طرح آغاز شده است.

وی هم‌چنین از اجرای طرح دفع خطر از گنبدهای این بنای تاریخی خبر داد و گفت: هم‌اکنون تیمی از یونسکو در این تکیه مستقر شده و با استفاده از آخرین تکنیک‌های فنی در حال مطالعه و رفع خطر از سقف و گنبدهای بنا هستند.

به گزارش ایسنا، بالایی خاطرنشان کرد: مطالعه، مقاوم‌سازی، آسیب‌شناسی و مستندسازی کاشی‌ها طرح دیگری است که توسط یک مشاور ملی در تکیه در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه درادامه بااشاره به کاشی‌های منحصر بفرد بکار رفته در این بنا، گفت: تکیه معاون الملک یکی از بناهای ارزشمند در حوزه کاشی‌های هفت رنگ است که بسیاری از معماران و اصحاب هنر آن را موزه کاشی هفت رنگ ایران می‌دانند.

وی ادامه داد: هم‌چنین با توجه به این‌که این تکیه محل تعزیه‌خوانی در کرمانشاه بوده، می‌تواند پایتخت تعزیه‌خوانی در جهان باشد.

برطرف کردن آسیب از گنبدهای تکیه 6 ماه طول می‌کشد

«استفانو تیتو» نماینده یونسکو مستقر در تکیه معاون الملک نیز در این بازدید در تشریح فعالیت تیم یونسکو در برطرف کردن خطر از گنبدهای تکیه گفت: در داخل گنبدهای تکیه چوب‌های بسیاری به شکل عمودی و افقی بکار رفته است.

وی افزود: در مقطعی از زمان این چوب‌ها بر اثر عوامل جوی و... خیس و نم زده، دچار انبساط و دوباره خشک شده‌اند که این عامل باعث شده در مدت زمان طولانی چوب‌ها کوچکتر شوند.

نماینده یونسکو مستقر در تکیه معاون الملک با تأکید بر این‌که حداقل شش ماه طول خواهد کشید تا آسیب‌های این گنبدها را برطرف کنیم، در ادامه خاطرنشان کرد: همه چوب‌های داخل گنبدها فاسد شده و پوسیده‌اند.

وی یادآور شد: در این مرمت باید همه چوب‌ها را بدون آن‌که گنبد فرو بریزد خارج کنیم و سپس چوب و یا مواد دیگر جایگزین آن کنیم.

انجام 11 گمانی‌زنی برای یافتن منبع نشت آب و رطوبت در تکیه

«مروت قبادی» سرپرست آب منطقه‌ای کرمانشاه نیز در این بازدید اعلام کرد: تیم مشاوره‌ای این شرکت جهت اجرای طرح احیاء و علاج‌بخشی ساختمان تکیه معاون الملک در این بنای تاریخی مستقر شده‌اند.

وی افزود: تاکنون حدود 11 گمانه‌زنی در این تکیه حفر کرده‌ایم که پنج گمانه‌زنی داخل ساختمان و 6 گمانه‌زنی خارج از ساختمان بوده است.

سرپرست آب منطقه‌ای کرمانشاه خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح و گمانه‌زنی‌ها یافتن منبع نشت آب و رطوبت به داخل تکیه معاون الملک است.

وی یادآور شد: متعاقب اجرای این عملیات، انجام آزمایش‌های صحرایی روی این آب‌ها را خواهیم داشت تا چنانچه نیازی به زهکشی و هدایت به سمت رودخانه را داشته باشد، این کار را انجام دهیم، در غیر این‌صورت اقدامات بعدی را اجرا می‌کنیم.
کد خبر 188707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =