مخالفت میراث با بازآفرینی بافت شهری خیابان قارن ساری

چمدان:سیف الله فرزانه با بیان اینکه متاسفانه برخی شهرداران بافت تاریخی را با بافت فرسوده اشتباه می گیرند از مخالفت با اجرای طرح بازآفرینی بافت شهری در محدوده خیابان قارن ساری خبر داد.

وی اظهار داشت: در زیر خیابان قارن ساری شهری تاریخی دیگر نهفته و قرار گرفته است و نباید به بهانه بازآفرینی آن را تخریب کرد.

به گزارش مهر،وی با بیان اینکه بافت تاریخی آلاشت نیز سال ۱۳۴۸ ثبت ملی شده است حفظ آن را از دیگر دغدغه ها بیان کرد.

فرزانه با اشاره به ظرفیت های حوزه گردشگری در استان یادآور شد: باغ عباس آباد از جمله ظرفیت ها است و متاسفانه کارگروهی برای ایجاد درآمدزایی در باغ عباس آباد بدون حضور میراث فرهنگی تشکیل شده است درحالی که باید برای حفظ آن برنامه ریزی کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی مازندران با اظهار اینکه متاسفانه از سوی سازمان یونسکو درباره باغ جهانی عباس آباد کارت زرد دریافت کرده ایم، خواهان تلاش برای حفظ این بنای تاریخی شد.

فرزانه چشمه سورت را از دیگر ظرفیت های حوزه گردشگری استان برشمرد و گفت: برای حفظ چشمه سورت ۷۴ هکتار از محدوده فنس کشی شده است و تلاش می شود تا از ورود خودروهای سبک و سنگین به محدوده جلوگیری شود.

وی با عنوان اینکه عرصه چشمه سورت متعلق به منابع طبیعی است عنوان کرد: میراث فرهنگی در پی تملک عرصه نیست و می خواهیم این منطقه نمونه گردشگری حفظ شود.

به گزارش چمدان، خیابان قارن ، یکی‌ از اصلی‌ترین خیابان‌های ها درمرکز شهر ساری است. دو جداره این خیابان قدیمی‌ را بازار و ساختمانهای تجاری احاطه کرده است. در پهنه ی بعد از بازار (در پشت این بازار) کوچه پس کوچه‌های قدیمی‌ با بافت قدیم را میتوان دید. این خیابان با طول تقریبا ۸۰۰ متر، به صورت خطی‌ از شرق به غرب کشیده شده است.

فاطمه کلانتری پیش تر در این باره نوشته است: به پاس افتخاراتی بزرگی‌ که اسپهبد قارن (کارن) برای طبرستان آورده است،این خیابان ، قارن (کارن) نام گرفته شده است و بعد از آن‌ مازیار پور قارن بر این ناحیه حکومت کرد. اگرچه بعد از انقلاب به مدت سالها نام این خیابان به آیت اللاه کاشانی تغییر نام پیدا کرده بوده ولی مردم آن را به نام قارن می‌‌شناختند. امروزه نام این خیابان همچنان قارن می‌باشد.

اگر چه نظام کنونی ساری پس از قاجار و در ابتدای قرن بیستم میلادی ساخته شده است،این خیابان پس از جنگ جهانی‌ دوم توسط محمدرضا شاه پهلوی ساخته و توسط بانو فرح دیبا افتتاح گردیده است.

نما‌های یکسان و یک شکل این خیابان که سالها شکل خود را حفظ کرده است از ویژگی‌های جالب وبارز این خیابان می باشد. این خیابان تنها خیابان ساری ست که چنین وحدانیت معماری در آن‌ دیده میشود. هدف از این کار به وضوح حفظ هویت معماری ساری بوده است آن‌ هم دریک خیابان شلوغ و پر ترافیک درمرکز شهر.این حفظ نما با پنجره‌های قوسی،و پیش امده‌ گی‌هایی‌ در بالای پنجره‌ها به صورت کتیبه با مصالحی متفاوت از بدنه بنا به طور تکرار و ریتم در تمام جداره خارجی‌ خیابان دیده میشود. اگر چه مصالح متفاوتی در آن‌ استفاده شده است، اما غالب بدنه از آجر سه سانتی‌ روشن و کتیبه از سیمان سفید است. همچنین شکل قوس پنجره‌ها در همه جا رعایت نشده و در بعضی‌ بناها شکلی‌ از نیم دایره و در بعضی‌ دیگر قسمتی از بیضی میباشد. در نتیجه تناسب بین پایه قوس با ارتفاع پنجره همه جأ یکسان نمیباشد. به نظر می‌رسد معمار یا سازنده بنا باتوجه به نیاز پنجره در ضلع جنوبی یا شمالی‌ بنا این قوس را باز یا بسته کرده است
کد خبر 188696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =