چمدان: نمازخانه، تعمیدگاه، کف‌پوش‌های موزاییکی تاریخی کلسیای جامع سن‌مارکو در شهر ونیز ایتالیا در اثر نفوذ آب به این بنای تاریخی به‌ شدت آسیب دیده‌اند به‌طوری‌که به‌گفته سرپرست متصدیان این کلیسا، سن‌مارکو در مدت فقط 24 ساعت به‌اندازه 20 سال پیر شده است.

سطح آب در اثر بارندگی‌های روزهای اخیر در شهر ونیز به‌سرعت روبه افزایش است به‌طوری‌که اکنون به رکورد 153 سانتیمتر رسیده و تمام خیابان‌های شهر را آب گرفته است تاجایی‌که علاوه‌بر آبراه‌ها، مردم حتی برای تردد در خیابان‌ها هم از قایق استفاده می‌کنند.

کلیسای جامع سن‌مارکو که به‌‌عنوان یکی از نمادهای هنر ایتالیا و مسیحیت کاتولیک و همچنین نماد شهر ونیز شناخته می‌شود در سال ۱۰۶۳ روی کلیسای قدیمی مربوط به قرن نهم میلادی بنا شد و ساخت آن حدود ۶۰۰ سال و تا سال ۱۶۱۷ ادامه یافت.

در اثر بارندگی اخیر، ده‌ها مترمربع از کف‌پوش موزاییک مرمر هزارساله مقابل محراب مدونا نیکوپیا را آب فراگرفته و سیل به‌طورکامل در تعمیدگاه و نمازخانه زِن وارده شده است. آب 90 سانتمیتر سطح کف‌پوش موزاییکی سالن نارتچه را پوشانده و درهای اصلی برونزی دوره بیزانس، ستون‌ها و مرمرها را خیس کرده است.

ونیز مرکز منطقه وِنه‌تو با جمعیت کنونی حدود ۲۶۲ هزار نفر بیش‌از هزار سال پایتخت جمهوری ونیز در دریای آدریاتیک بود. این شهر-جزیره که در شمار زیباترین شهرهای دنیا قرار دارد یکی از محوطه‌های ایتالیا در فهرست میراث جهانی یونسکو است و به‌همین‌علت بعد از رم و میلان سومین شهر این کشور است که بیشترین جذب گردشگر بین‌المللی را به خودش اختصاص داده است.

این جزیره از نظر خطر زلزله در منطقه ۴ طبقه‌بندی می‌شود و بنابراین خطر وقوع زمین‌لرزه در آن بسیار پایین است اما بیشترین خطری که این جزیره را تهدید می‌کند آب‌گرفتگی در اثر بالا آمدن آب دریا در آبراه‌ها است.

علاوه‌بر کلیسای سن‌مارکو، پل‌های این جزیره یکی دیگر از جاذبه‌های ونیز است و ۴۳۵ پل عمومی و خصوصی سنگی، چوبی و فلزی ۱۱۸ خرده‌جزیره را از طریق ۱۷۶ آبراه برای تشکیل این شهر به‌هم متصل می‌کنند.

بارش‌ها و طوفان‌های شدید روزهای اخیر در نقاط مختلف ایتالیا تاکنون به قطع ده‌ها درخت، فروریختن سقف خانه‌ها و اماکن عمومی، درنوردیده‌شدن صدها قایق‌ لنگرانداخته در بندرها و سواحل و کشته‌شدن حدود 10 نفر منجر شده است.

[related-post id="186515"]















[related-post id="6089"]

[related-post id="16985"]
کد خبر 188518

برچسب‌ها