چمدان: مقامات سوریه، باستان‌شناسان خارجی و متخصصان مرمت 29 اکتبر در مراسم بازگشایی موزه ملی سوریه که در مرکز شهر دمشق قرار دارد شرکت کردند.

بازگشایی این موزه این نوید را به مردم پایتخت سوریه می‌دهد که این شهر بعد از 6 سال درگیری داخلی می‌تواند به زندگی عادی بازگردد.

محمد الاحمد، وزیر فرهنگ سوریه در مراسم بازگشایی این موزه گفت: «گشایش موزه پیامی صریح دارد و بیان می‌کند که سوریه هنوز اینجا است و میراثش از تروریسم تاثیر نگرفته است.»

از بین اشیای تاریخی که در معرض دید مردم قرار گرفته‌اند می‌توان به نقاشی‌های دیواری مربوط به قرن دوم، پارچه‌هایی که از پالمیرای مرکزی آمده‌اند و مجسمه‌هایی از الهه پیروزی یونان باستان که از جنوب سوریه آمده اشاره کرد.

موزه ملی سوریه که در سال 1919 تاسیس شده است از پنج بال اصلی تشکیل شده که اکنون چهار بال آن برای بازدید عموم باز شده است.

سوریه از اوایل سال 2011 درگیر جنگی شد که به‌شدت به میراث غنی این کشور آسیب زد. به‌دلیل حفظ ایمنی گنجینه موزه ملی سوریه که میزبان بیش‌از 300هزار شی تاریخی ارزشمند است مقامات سوری این موزه را در سال 2012 تعطیل کردند.

تاکنون بیش‌از 9 هزار شیء تاریخی که درطول جنگ به‌دست نیروهای داعش آسیب دیده بودند مرمت شده‌اند که شاید بتوان یکی از باارزش‌ترین این اشیا را مجسمه شیر اللات دانست که یکی از چندین اثر تاریخی است که در شهر باستانی پالمیرا به‌دست نیروهای داعش تخریب شد.

سال گذشته بارتوز مارکوسکی باستان‌شناس لهستانی موفق شد این مجسمه را مرمت کند و این اثر باستانی اکنون در بین اشیای موزه ملی سوریه دیده می‌شود.

سال ۱۹۷۷ گروهی از باستان‌شناسان لهستانی این مجسمه ۳۴۵ سانتیمتری را در معبد اللات کشف کردند. این مجسمه که ۱۵ تن وزن دارد در سال ۲۰۱۵ در مدت اولین هجوم داعش به پالمیرا آسیب دید و به‌ محض بازگیری کنترل این سایت باستان‌شناختی به‌دست دولت سوریه و با حمایت ارتش روسیه در مارس ۲۰۱۶ برای مرمت به دمش انتقال داده شد و با حمایت مالی یونسکو بازسازی شد.





















[related-post id="2160"]

[related-post id="5832"]
کد خبر 188464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =