چمدان: همزمان با کاهش ارزش ریال، هتل‌های کشور به محوریت جامعه هتل‌داران فشار برای دو نرخی کردن قیمت هتل‌ها را آغاز کردند. هتل‌ها معتقدند که در شرایط فعلی ارزی هم هزینه‌های هتلداری بسیار افزایش یافته است و هم قیمت ریالی فعلی برای گردشگران خارجی ناچیز است. برنامه هتل‌ها ایجاد دو نرخ ارزی و ریالی است تا بتوانند از گردشگران خارجی ارز دریافت کنند. اتفاقی که پیش از این سابقه داشته اما از ادامه آن ممانعت به عمل آمده است. هتل‌ها با عنوان اینکه هزینه‌های جاری آنها با افزایش قیمت ارز، افزایش یافته است در تلاش هستند که بخش دولتی را مجاب کنند تا نرخ ارزی برای هتل‌ها را به رسمیت بشناسند. این تلاش‌ها تا جایی ادامه یافته که هتل‌داران اعلام کردند حاضر هستند ارز دریافت شده از نرخ ارزی را به دولت بسپارند.


هر چند هتل‌ها درصدد آن هستند که ارزی شدن قیمت برای گردشگران خارجی منطقی به نظر برسد اما در بین بخش‌های دیگر گردشگری مخالفان زیادی با نرخ ارزی هتل‌ها وجود دارد. دفاتر خدمات گردشگری که در زمینه ورود گردشگران خارجی به ایران فعالیت می‌کنند اولین مخالف نرخ ارزی هتل‌ها هستند و معتقدند این اتفاق باعث گران شدن بسته‌ها سفر به ایران می‌شود و وضعیت بحران‌زده گردشگری ایران را آشفته‌تر می‌کند. مخالفت‌هایی که حالا مدتی است عمومی شده تا مانع اجازه دولت به هتل‌ها برای ایجاد نرخ ارزی شود.

[related-post id="79160"]

واکنش جامعه تورگردانان به درخواست جامعه هتل‌داران

رئیس جامعه تورگردانان ایران از تشکل‌های فعال در گردشگری طی نامه‌ای به علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مخالفت این تشکل با دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها را اعلام کرده است. در این نامه به موضوع  افزایش سود شرکت‌های تورگردان با تحولات ارزی از گردشگران خارجی واکنش نشان داده شده است. جامعه تورگردانان با تاکید بر اینکه شرکت‌های خارجی بازار اقتصادی ایران را رصد می‌کنند اعلام کرده که در 6 ماه گذشته با کاهش ارزش ریال و با فشار شرکت‌های خارجی نرخ تور برای گردشگران خارجی تعدیل شده است. در بخش دیگر این نامه با اشاره به افزایش قیمت سالانه هتل‌ها، افزایش مجدد قیمت با دو نرخی کردن آن باعث ایجاد ضربه به گردشگران ورودی کشور و اجرای آن را سبب کنسلی تورهای خارجی دانسته است.

جامعه تورگردان های ایران در نامه خود به رئیس سازمان میراث فرهنگی ارزی شدن نرخ هتل‌ها را آغازی بر ارزی شدن خدمات گردشگری اعم از حمل و نقل، غذا و دستمزد راهنمایان گردشگری و این شرایط را باعث ایجاد هرج و مرج می‌داند.

اعتراض سایت‌های رزرو آنلاین هتل‌ها به دو نرخی شدن

یکی دیگر از اصناف که تاکنون با دو نرخی شدن هتل‌ها مخالفت کرده است، سامانه‌های رزرو آنلاین هتل‌ها هستند. کارگروه این سامانه ذیل جامعه تخصصی گردشگری الکترونیکی ایران در نامه‌ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به مشکلاتی که دو نرخی بودن هتل‌ها در دهه 80 ایجاد کرده بود از مونسان درخواست کردند آینده گردشگری ایران را فدای سود آنی هتل‌ها نکند. در این نامه با کذب خوانده شدن دو نرخی بودن هتل‌ها در کشورهای مطرح گردشگری آمده است که تجربه دو نرخی بودن هتل‌ها در سال 89 منجر به شکایت گردشگران خارجی و کشیده شدن موضوع به رسانه‌های خارجی شد. در این نامه همچنین دو نرخی شدن هتل‌ها را موجب ایجاد حس مغمومیت بین گردشگران خارجی دانسته و عنوان شده با دو نرخی شدن هتل‌ها  ایران در مظان اتهام کلاهبرداری رسمی و دولتی قرار خواهد گرفت. سامانه‌های رزروراسیون هتل‌ها از علی اصغر مونسان درخواست کردند که جهت حفظ آبروی ملی و آینده گردشگری ایرانی مانع دو نرخی شدن نرخ هتل‌ها شود.

[caption id="attachment_188990" align="aligncenter" width="984"] معاون گردشگری و رئیس سازمان میراث فرهنگی تصمیم‌گیران نهایی در موضوع دو نرخی شدن هتل‌ها هستند. موضوعی که اگر اجرایی شود، اعتراض اصناف دیگر گردشگری را به همراه خواهد داشت و اگر اجرا نشود سازمان میراث فرهنگی باید برای فشار هتل‌هایی که حتی پیش از این نیز خود را نیازمند بسته حمایتی دولت می‌دانستند، آماده باشد[/caption]

واکنش معاونت گردشگری

ولی تیموری در حالی صندلی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی را تحویل گرفته است که هتل‌داران پیش از حضور او فشار را برای ارزی کردن نرخ هتل‌ها آغاز کرده بودند. با این وجود معاونت گردشگری همچنان پاسخ درخواست آنها را به طور شفاف نداده است. تیموری مدتی پیش در جمع فعالان گردشگری اصفهان درباره دو نرخی کردن هتل‌ها گفته بود: «تغییر نرخ هتل‌ها باید با اجماع و مشورت همه بخش‌های گردشگری باشد و نمی‌توان بدون اجماع قیمت‌ها را تغییر داد.» اظهار نظری که شاید آغازی بر اعلام عمومی مخالفت‌های اصناف گردشگری کشور با دو نرخی شدن هتل‌ها بود. حالا به نظر می‌رسد که معاون گردشگری و رئیس سازمان میراث فرهنگی تصمیم‌گیران نهایی در موضوع دو نرخی شدن هتل‌ها هستند. موضوعی که اگر اجرایی شود، اعتراض اصناف دیگر گردشگری را به همراه خواهد داشت و هرگونه رکود در گردشگر ورودی را به پای گران شدن سفر به ایران خواهد نوشت. از سوی دیگر در صورتی که روند تک نرخی هتل‌ها ادامه داشته باشد، سازمان میراث فرهنگی باید برای فشار هتل‌هایی که حتی پیش از این نیز خود را نیازمند بسته حمایتی دولت می‌دانستند، آماده باشد.

[related-post id="41099"]
کد خبر 188439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =