چمدان: این فرودگاه 11.7 میلیارد دلاری که بیرون از شهر استانبول قرار دارد به‌زودی به یکی از بزرگ‌ترین و پرترددترین فرودگاه‌های جهان تبدیل خواهد شد.

هرچند فاز نخست این فرودگاه تا 29 دسامبر وارد مرحله عملیاتی کامل نمی‌شود اما اولین پروازهای آن از روز چهارشنبه 31 اکتبر (9 آبان) آغاز خواهد شد.

این فرودگاه که پیمانکار آن شرکت آی‌جی‌ای است و از ۶ باند پرواز، سه پایانه و ۱۰۰هزار مترمربع فضای فروش تشکیل می‌شود در زمینی به مساحت ۷۶٫۵ میلیون مترمربع در فاصله ۳۴٫۵ کیلومتری از مرکز استانبول قرار دارد. درطول فاز نخست آن انتظار می‌رود بیش‌از 90میلیون مسافر در سال به بیش‌از 350 مقصد با بیش‌از 250 فروند هواپیما سفر کنند. با افتتاح فازهای بعدی، ظرفیت این فرودگاه به 200میلیون مسافر در سال خواهد رسید و تا سال 2028 بزرگ‌ترین فرودگاه ترکیه به یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان و به قطب اتصال آفریقای شمالی، اروپا و آسیا تبدیل خواهد شد.

اولین پرواز روزانه فرودگاه جدید استانبول که چهارشنبه 9 آبان خواهد بود این شهر را به مقصد آنکارا پایتخت ترکیه ترک خواهد کرد و در ادامه، پروازهای روزانه‌ای به شهرهای ازمیر و آنتالیا و سپس به باکو، پایتخت آذربایجان و ارکان، پایتخت ترکیه‌ای جمهوری شمالی قبرس انجام خواهد شد.

ظرف چند سال آینده و با افتتاح کامل تمام فازهای عملیاتی فرودگاه بزرگ استانبول، فرودگاه آتاتورک برای انجام پروازهای تجاری تعطیل خواهد شد.

در سخنرانی مراسم افتتاح این فرودگاه جدید، رییس‌جمهوری ترکیه این هاب پروازهای بین‌المللی را «فرودگاه استانبول» نامید و گفت: «با عملیات فرودگاه استانبول، فضای هوایی اروپا ساختاری جدید خواهد داشت.» اردوغان در ادامه افزود که انتظار دارد از این فرودگاه برای تعداد بسیار زیادی از پروازهای میان‌قاره‌ای استفاده شود.

فرودگاه جدید استانبول که سومین فرودگاه این شهر است با انتقادهای بسیاری همراه بوده که شرایط کار خارج از استانداردهای ایمنی ازجمله این انتقادها است. به‌طوری‌که، ماه فوریه وزیر کار ترکیه اعلام کرد که 27 کارگر این فرودگاه از زمان آغاز به کار عملیات ساخت آن در سال 2015 تاکنون جان باخته‌اند و ماه گذشته صدها کارگر به‌دلیل شرایط کاری این فرودگاه، دست به تظاهرات زدند.

استانبول درحال‌حاضر هاب اصلی پروازهای ترانزیت از شرق آسیا به اروپا است. پس‌ازحوادث تروریستی سال 2015 استانبول، امنیت فرودگاه آتاتورک که یکی از پرترددترین فرودگاه‌های دنیا است نگرانی‌های بی‌شماری‌ را برای مقامات ترکیه به‌وجود آورد. اکنون این فرودگاه جدید می‌تواند نگرانی‌های امنیتی را برطرف کند و به ترکیش‌ایرلاینز اجازه دهد که با رقبای عربی‌اش سه شرکت هواپیمایی بزرگ امارات، الاتحاد و قطر ایرویز و ایرلاینزهای اروپایی که منطقه اوراسیا در قلمرو دارند رقابت کند.

استانبول در نقطه‌ای از جهان قرار دارد که با هواپیما از دو نقطه شانگهای و نیویورک 9 ساعت فاصله دارد و بنابراین فرودگاه جدید این شهر می‌تواند دنیا را به هم نزدیک‌تر کند.

[related-post id="217583"]

[related-post id="33008"]

[related-post id="188345"]



























کد خبر 188355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =