چمدان:حامد عادل سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان با اعلام این خبر گفت: طرح مطالعات سازه‌ای و مقاوم سازی منار مجموعه تاریخی بسطام متعلق به دوره سلجوقی با توجه به حرکت منار که آن را از حال تعادل خارج ساخته و موجب وجود ترک‌های سازه ای در این بنای تاریخی شده بود از مرداد ماه سالجاری آغاز شد.

عادل با اشاره به آغاز حرکت منار از دوره قاجار و عدم اقدامات حفاظتی و استحکام بخشی این منار تا دوره پهلوی، تنها اقدام صورت گرفته بر روی این بنا را نصب داربست حفاظتی قبل از انقلاب به منظور جلوگیری از حرکت منار برشمرد و گفت: از آن زمان تا مرداد ماه سالجاری نیز به استثناء پر کردن بند و خوانا سازی نقوش در سال گذشته اقدام خاصی بر روی این بنا صورت نگرفته بود.

به گفته وی کار مطالعاتی مرمت و استحکام بخشی مناره با توجه به حرکت و ترک های موجود و لزوم انجام مستند نگاری دقیق از پایه تا بدنه و تهیه گزارش فنی وضع موجود، با همکاری و همفکری مهرداد حجازی از اساتید مهندسی سازه وعضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه اصفهان، و متخصصانی چون متخصص نقشه‌برداری به منظور پایش و تهیه نقشه دقیق از درون و بیرون مناره، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای بررسی راهکار‌های مناسب و انجام مطالعات ژئوتکنیک در پی و بستر، تعیین سرعت موج برشی و مقاومت اجزاء دیوار طی سه ماه انجام شد.

عادل تصریح کرد : در حال حاضر و با پایان یافتن مرحله مطالعاتی منار تجزیه و تحلیل‌های داده ها در دستور کار قرار گرفته است که با تکمیل این مرحله مقدمات اجرایی طرح مرمت و استحکام بخشی آغاز خواهد شد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان در ادامه به بازدید چهار تن از اساتید متخصص در زمینه سازه و پایش ایسکارسا (شورای فنی زیرمجموعه ایکوموس) در هفته گذشته که به منظور برگزاری کارگاه آموزسی بین المللی مرمت و استحکام بخشی به کشورمان سفر کرده اند اشاره کرد و گفت: وضعیت موجود مناره و مطالعات صورت گرفته از سوی این اساتید نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقررشد در زمان اجرای طرح مرمت و استحکام بخشی نظر مشاوره ای این اساتید نیز اخذ شود.

منار سلجوقی بسطام با قدمتی ۹۰۰ ساله از شاخص‌ترین آثار مجموعه تاریخی بسطام است که با توجه به خارج شدن از حالت تعادل از قبل از انقلاب تا کنون، توسط داربست‌های فلزی محصور شده است.

مجموعه بایزید بسطامی با آثار معماری از قرن سوم هجری تا پهلوی دوم متعلق به دوره سلجوقی در کنار مرقد و خانقاه متعلق به «ابویزید بسطامی» ملقب به «سلطان العارفین» و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار گرفته است. این مجموعه شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

کد خبر 188119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =