چمدان: شبکه تلویزیونی روسیا الیوم اعلام کرد: «احمد محجوب» در بیانیه‌ای که رونوشتی از آن در اختیار این شبکه قرار گرفته است اعلام کرد: سفارت عراق در واشنگتن موضوع فروش قطعه عتیقه متعلق به کاخ شمال غربی «آشور ناصر اپلی» پادشاه بزرگ آشوری را با همکاری سازمان کل آثار و میراث فرهنگی عراق پیگیری می‌کند.

محجوب تصریح کرد: این قطعه عتیقه در دانشکده اللهیات در ایالت ویرجینیا در معرض دید قرار گرفته است، اما تمامی گزارش‌ها و تصاویر مربوط به آن، مالکیت عراق را به اثبات می‌رساند.

سخنگوی وزارت امورخارجه عراق گفت: سفارت این کشور در واشنگتن سریعا با طرف‌های ذیربط ارتباط برقرار کرد و به آن اطلاع داد که این قطعه در حمایت قانون آثار باستانی بغداد قرار دارد.

محجوب افزود: ما به پیگیری‌های گسترده خود با دفتر دادستان کل ایالت نیویورک و دفتر معاون فرهنگی و تربیتی وزارت امورخارجه آمریکا ادامه می‌دهیم و تلاش می‌نیم مانع فروش این میراث تمدنی مهم عراق شویم.

قرار است در پایان ماه جاری میلادی (اوایل آذرماه) نیویورک میزبان مزایده برای خرید این قطعه عتیقه باستانی عراق باشد.

وزارت خارجه عراق: مانع فروش قطعه باستانی دوره آشوری در آمریکا می‌شویم

ناصر اپلی نخستین پادشاه بزرگ آشور است که پس از پدرش توکولتی-نینورتا دوم به حکومت رسید و از 883 تا 859 پیش از میلاد حکومت کرد. وی بزرگترین پسر توکولتی-نینورتا دوم بوده‌است. وی شورش‌های محلی را فرو نشاند، مناطق و سرزمین‌های دیگری را به امپراتوری آشور افزود و راه را برای پیشرفت و درخشش شاهان بعدی هموار کرد.
کد خبر 187753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =