چمدان: شاید با شنیدن عبارت «مجسمه‌های سنگی در دل کوه در آمریکا» بلافاصله مجسمه‌های پرتره چهار رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در دل کوهستان راشمور در داکوتای جنوبی به ذهن شنونده خطور کند. این درحالی‌است که علاوه‌بر این یادبود و جاذبه گردشگری، کوه‌سنگی در پارک کوه‌سنگی جورجیا هم یادبود دیگری دارد که نقش‌برجسته‌هایی از چهره جفرستون دیویس، رابرت ای‌لی و توماس جاناتان استون‌وال جکسون، سه ژنرال‌ عالی‌رتبه ارتش ایالات موتلفه درطول جنگ داخلی آمریکا را به‌تصویر می‌کشد.

کوه‌سنگی جورجیا، گنبد تک‌صخره‌ای کوارتز مونزونيت است که قله آن در فاصله 514 متری از سطح دریا و در ارتفاع 251 متری بالای فضای پیرامونش قرار دارد. این کوه علاوه‌بر اینکه برای ویژگی‌های زمین‌شناختی‌ منحصربه‌فردش شهرت دارد برای این نقش‌برجسته که در سوی شمالی آن حک شده و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقش‌برجسته‌های سنگی جهان شناخته می‌شود هم بسیار معروف است.

این کوه زمانی در مالکیت برادران ونابل بود. دولت ایالت جورجیا در سال 1958 این کوه را به‌عنوان یادبود ایالات موتلفه خرید و پارک کوه‌سنگی را رسما در در 14 آوریل 1965 در صدمین سالگرد ترور آبراهام لینکلن افتتاح کرد و امروزه این محوطه به یکی از پربازدیدکننده‌ترین مقصدهای گردشگری ایالت جورجیا تبدیل شده است.

نقش‌برجسته «یادبود ایالات موتلفه» در فضایی به‌ وسعت 6 هزار و 400 مترمربع بر دیواره شمالی کوه حک شده است.

حکاکی این نقش‌برجسته بسیار طولانی شد به‌طوری‌که اوایل قرن بیستم انجمن دختران متحده ایالات موتلفه این پروژه را پیشنهاد داد. برادران ونابل که در آن زمان مالک کوه بودند در سال 1916 اجازه این حکاکی را در سوی شمالی این صادر کردند. انجمن دختران متحده ایالات موتلفه 12 سال مشغول کامل‌کردن این بنای یادبود جنگ داخلی بود و گوتزون بورگلوم دانمارکی‌تبار، گروه سنگ‌‌تراش‌های آن را بر عهده داشت. اما بورگلوم این پروژه را در سال 1925 ترک کرد و پروژه مجسمه‌های کوه راشمور را آغاز کرد.

پس‌از بورگلوم، مجسمه‌ساز آمریکایی آگوستوس لاکمن کار این نقش‌برجسته را تا سال 1928 ادامه داد و بعد از آن، این کار به‌مدت 30 سال متوقف شد. در سال 1941 این پروژه از سر گرفته شد اما بلافاصله بار دیگر به‌دلیل شروع جنگ جهانی دوم به حالت تعلیق درآمد.

در سال 1958 مجلس جورجیا خرید این کوه را به قیمت 1میلیون و 125هزار دلار تصویب کرد و سرانجام این نقش‌برجسته در سال 1972 به‌اتمام رسید.

[related-post id="1117"]













کد خبر 187494

برچسب‌ها