نماد ساده زیستی یزد ثبت جهانی می‌شود |  ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در راه میبد | مقامات شهر میبد هم زیلوبافی بلدند

چمدان: مصطفی فاطمی درباره ثبت میبد به عنوان شهر جهانی زیلوبافی به چمدان گفت: زیلو یک خلاقیت منحصر به ایرانیان است. ما انواع دست بافته‌های سنتی را در کشور داریم اما زیلوبافی با نخ پنبه که زیراندازی در ارتباط با سلامتی افراد است یکی از محصولات خاص صنایع دستی کشور ایران است.

او با اشاره به قدمت زیلوبافی در یزد ادامه داد: 2 سال پیش پرونده ثبت ملی زیلو در دستور قرار گرفت و میبد را به عنوان محل تولد و تولید این محصول مورد توجه قرار دادیم. پس از ثبت ملی، پرونده جهانی آن آماده و به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شد. چهارم آبان ماه، ارزیابان این شورا به استان یزد خواهند آمد تا بازدیدی از شهر میبد و زیلوبافی داشته باشند. پس از آن پرونده به شورای جهانی صنایع دستی می‌رود و با رای اعضا ثبت خواهد شد.

فاطمی درباره نحوه و تاریخچه زیلوبافی گفت: براساس کتیبه‌هایی که روی زیلو‌های بافته شده قدیمی‌ترین زیلویی که داریم مربوط به قرن 4 هجری است. از سوی دیگر بافت این محصول برخلاف ظاهر ساده‌اش کار پیچیده‌ای است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به زیلوبافی در شهر میبد گفت: اکثر مردم شهر میبد زیلوبافی بلدند. حتی مقامات این شهر مانند نمایندگان مجلس و فرماندار نیز زیلوبافی را بلدند و از آنها دعوت کردیم که حضور داشته باشند. با توجه به حضور ریاست منطقه آسیا و اقیانوسیه پرونده احتمالا بدون مشکل در شورا مطرح و ثبت خواهد شد.
کد خبر 187444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =