چمدان: ساعت کاری موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور در نیمه دوم سال یک ساعت کم می‌شود و پایان کار آنها ساعت 17 خواهد بود. با این وجود مجموعه جهانی کاخ گلستان بدون هماهنگی و مجوز فروش بلیت را بین ساعت 15 تا 15:30 متوقف می‌کند و با توجیه اینکه بازدید از این کاخ نیازمند دو ساعت زمان است، درهای مجموعه را می‌بندد.

کم کردن ساعت کاری موزه‌ها در نیمه دوم سال به دلیل «های سیزن گردشگری» ماه‌های مهر و آبان خود مورد انتقاد فعالان گردشگری است با این وجود حتی همین ساعت کاری نیز رعایت نمی‌شود. طی روزهای گذشته نیز تعدادی از راهنمایان گردشگری به دلیل تعطیلی زودهنگام کاخ موزه گلستان با گردشگران خارجی خود پشت درهای مجموعه ماندند.

یکی از راهنمایان گردشگری به چمدان گفت: من با گردشگران خارجی خود ساعت 15:33 به ورودی کاخ گلستان رسیدیم. با این وجود فروش بلیت‌ فروشی را متوقف کرده بودند و مانع از ورود ما شدند. هم زمان با ما گردشگران خارجی دیگری نیز پشت در مانده بودند. این در حالی است که ساعت کاری این مجموعه تا 17 است. یکی از گردشگران آلمانی که به تنهایی آمده بود نیز بسیار اصرار به ورود داشت و عنوان می‌کرد که فردا باید ایران را ترک کند و می‌خواهد این کاخ را ببیند.

پیش از این نیز راهنمایان گردشگران از تعطیلی این مجموعه حتی دقایقی پس از ساعت 15 خبر داده بودند. کاخ گلستان تنها اثر ثبت جهانی پایتخت است و بیشتر گردشگران خارجی که وارد کشور می‌شوند، بازدید از این مجموعه را در برنامه خود دارند. این اتفاق در حالی می‌افتد که اکثر تورها و گردشگران برای تهران یک روز وقت در بسته سفر خود مد نظر می‌گیرند و با وضعیت شهر تهران امکان بازدید از جاذبه‌های تهران برای آنها مهیا نمی‌شود و تعطیلات زودهنگام بناهای تاریخی نیز به مشکلات می‌افزاید.

تعطیلی زود هنگام کاخ گلستان درحالی است که محل قرار گیری این مجموعه در میان تعداد زیادی بناهای دولتی است و مشکل امنیتی برای این کاخ وجود ندارد. فعالان گردشگری معتقدند که کاخ گلستان در دو ماه مهر و آبان که فصل حضور گردشگران خارجی است باید ساعت کاری خود را افزایش دهد. با این وجود مسئولان این کاخ حتی ساعت کاری که سازمان میراث فرهنگی به آنها ابلاغ می‌کند نیز رعایت نمی‌کنند.

اتفاقی که سابقه‌دار است

مشکل ساعت تعطیلی کاخ گلستان تازه نیست و سال‌هاست این خودمختاری در تعطیلی زودتر این کاخ تبدیل به رویه‌ این کاخ موزه شده است. این تصویر را نیز مدتی پیش سیاوش صفاریان پور در صفحه اینستاگرام خود از تعطیلی زود هنگام کاخ گلستان و پشت در ماندن گردشگران خارجی منتشر کرد.

اتفاقی که طی سالهای اخیر فقط برای کاخ گلستان تکرار می‌شود و مسئولان آن زودتر رفتن به خانه را به  منفعت صنعت گردشگری کشور ترجیح می‌دهند. اتفاقی که ریشه آن در کارمندی اداره شدن محوطه‌ها و موزه‌های ایران نشات می‌گیرد و مدیران آن بیش از آنکه دغدغه‌ موزه‌ای و گردشگری داشته باشند دغدغه ساعت کاری دارند و حاضر هستند گردشگر خارجی که از هزاران کیلومتر دورتر به ایران آمده است را پشت در بگذارند.

 



پیگیری می‌کنم

محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌های کشور در واکنش به اتفاقات کاخ گلستان به چمدان می‌گوید: این روند صحیحی نیست. موضوع را از کاخ گلستان پیگیری خواهم کرد. گردشگران نباید پشت در بماند.

مدیرکل موزه‌های کشور در حالی قول پیگیری می‌دهد که این موضوع اتفاق تازه‌ای نیست و بارها نیز رسانه‌ای شده است. با این وجود مدیریت کاخ گلستان به رویه خود ادامه می‌دهد.

این اتفاق حتی برای گردشگران داخلی نیز مشکل‌زاست و بسیاری از خانواده‌ها امکان بازدید از این بنا را در این ساعت‌ها ندارند.
کد خبر 187163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =