چمدان: با نگاهی به تاریخ اروپا می‌توان دید که ساخته‌شدن بسیاری از کلیساهای جامع باشکوه قرن‌ها به‌طول انجامیده است اما در روزگار امروزی انتظار می‌رود که تکمیل سازه‌ای هرچند عظیم و باشکوه در مدت‌زمان کوتاه‌تری انجام شود.

به‌هررو، همیشه استثناء وجود دارد. یکی از این موارد استثناء کلیسای جامع کوچک کفاره‌ای خانواده مقدس معروف به ساگرادا فامیلیا در شهر بارسلونا در اسپانیا است. این بنا در سال 1882 زیر نظر معمار فرانسیسکو دِ پائولا دل ویلار آغاز شد. اما یک‌سال بعد، دل ویلار از این سمت استعفا داد و آنتونی گائودی، معمار کاتالانی به‌عنوان سرپرست معماران، این پروژه عظیم را که ترکیبی از معماری گوتیک و اشکال خمیده‌ای به سبک هنر نو انتخاب شد.

[caption id="attachment_186753" align="aligncenter" width="1024"] کلیسای ساگرادا فامیلیا در سال 1905[/caption]

گائودی تا زمان مرگ در سال 1926 تمام زندگی‌اش را وقف ساخت این بنا کرد و توانست کمتر از یک‌چهارم آن را به اتمام برساند.

ازآنجایی‌که بودجه این کلیسا از راه اهدای خصوصی تامین می‌شد عملیات ساخت آن به آهستگی پیش می‌رفت و در نهایت در طول جنگ داخلی اسپانیا به‌طور کامل متوقف شد اما در دهه 50 میلادی این عملیات از سر گرفته شد.

در قرن 21 با توسعه فناوری‌های طراحی رایانه‌ای ازجمله سی‌ان‌جی، فرآیند ساخت سریع‌تر پیش‌ رفت و تا سال 2010 به نیمه رسید. اما چالش اصلی همچنان باقی است؛ ساخت 10 مناره بیشتر که هریک نماد یکی از اشکال مهم انجیل در عهد جدید هستند. پیش‌بینی می‌شود که این کلیسا در سال 2026 همزمان با صدمین سالمرگ گائودی به اتمام برسد. نکته جالب درمورد این کلیسا این است که باوجوداینکه هنوز تمام نشده است به‌عنوان بنایی تاریخی به یکی از جاذبه‌های گردشگری بارسلونا تبدیل شده است.

[related-post id="186456"]

[related-post id="9124"]

































 
کد خبر 186749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =