راه‌اندازی اولین هتل کاملا هوشمند کشور در شهمیرزاد | افتتاح یک موزه - شهر متفاوت در استان سمنان

چمدان: محمد تقی اعرابی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر در مورد وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی این شهرستان گفت: در مهدیشهر 23 اقامتگاه بومگردی ایجاد شده‌است که تا پایان سال این عدد به 40 اقامتگاه خواهد رسید.

وی ادامه داد : این رشد به دلیل کمکی است که دولت با پرداخت وام‌های 6 درصدی انجام داده است. تا کنون 50 نفر با ایجاد این اقامتگاه‌ها مشغول به کار شده‌اند و 50 نفر دیگر نیز تا پایان سال مشغول به کار خواهند شد.

اعرابی در پاسخ به اینکه چه تعداد از این اقامتگاه‌ها خانه تاریخی است، توضیح داد: در آیین نامه اقامتگاه‌های بومگردی گفته شده برای هر اتاق باید سرویس بهداشتی جدا وجود داشته باشد بنابراین ایجاد این شرایط در خانه‌های تاریخی کار را مقداری دشوار کرده‌است به همین خاطر ما تلاش کردیم تا خانه‌های روستایی و باغ‌ها را به این سمت هدایت کنیم تا در کنار کشاورزی و دامپروری به جذب گردشگر نیز بپردازند، بر اساس پرس و جوها برخی از این اقامتگاه‌ها در تابستان گذشته تا 20 میلیون تومان هم درآمد داشته‌اند و همین رونق سبب روند رو به رشد گرفتن مجوز شده‌است.

برگزاری جشنواره بین‌المللی ایل سنگسر

رئیس میراث فرهنگی مهدیشهر افزود: شهر مهدیشهر از ظرفیتی به نام ایل سنگسر برخوردار است که به فاصله 600 کیلومتر کوچ می‌کنند و این بیشترین مسافت برای کوچ رونده‌های دنیاست، این ایل از شیر حدود 80 مشتق همانند آرشه، چیکو و ...نوع مشتقات تهیه می‌کنند.

او ادامه داد: در سال 95 در این شهر جشنواره ایل سنگسر برگزار و بهانه‌ای برای شناخت این منطقه توسط مردم سراسر کشور شد اما امسال به دلیل همزمانی کوچ با ماه‌های حزن و اندوه این جشنواره برگزار نشد اما در سال آینده حتما این جشنواره برگزار خواهد شد.

اعرابی گفت: با رایزن فرهنگی چین، ترکمنستان و مغولستان (که رویداد کوچ برای آنها مهمترین رویداد فرهنگی است) برای مشارکت در این جشنواره صحبت شده‌است و این رویداد به صورت بین المللی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون 100 اثر ملموس و ناملموس از سوی مهدیشهر ثبت شده و تا 5 ماهه آینده 50 اثر دیگر به آن اضافه می‌شود، اظهار کرد: تا کنون 12 نوع نان از سنگسر و محصول بنی آرشه ثبت شده، در آینده برای ثبت محصول لبنی چیکو، موسیقی ایلات و ... اقدام خواهیم کرد.

رئیس میراث فرهنگی مهدیشهر اظهار کرد: مردم مهدیشهر مجموعه‌داران بزرگی هستند که صنایع دستی فاخری از چرم، قلم زنی و ...  را در خانه دارند، برخی از آنها تعدادی از این آثار را در محل کسب خود به نمایش درآورده‌اند. بر این اساس طرحی را پیش‌بینی کردیم تا مهدیشهر را به موزه-شهر تبدیل کنیم. به این شکل که برای این آثار ویترین و اتیکیت درست کنیم و آثار را کلاسه کنیم تا مردم آثار در خانه‌شان را در محل کسبشان به نمایش درآورند و آثارشان نیز در دست و اختیار خودشان باشد.

او افزود: با تشکل اصناف و شهرداری و شورای شهر در حال صحبت هستیم تا افرادی که این کار را انجام می‌دهند مشمول تخفیف در عوارض شهری و... شوند. البته باید توجه داشت که این آثار بیشتر جنبه مردم شناسی دارد تا اینکه قدمت خیلی زیاد داشته باشند.

سهم کم سمنان از عبور 20 میلیون گردشگر

اعرابی با بیان اینکه سالانه 20 میلیون نفر از مسیری که استان سمنان در آن قرار دارد عبور می کنند، گفت: باید سهم استان سمنان از این گردشگران بیشتر باشد اما شاید به دلیل نبود زیرساخت یا نبود معرفی نامناسب گردشگر زیادی از این سهم به این استان نیامده‌است، اما تلاش داریم که در سال 2020 سمنان مقصد تازه‌ای برای سفر شود.

او افزود: یک ماه دیگر بزرگترین رویداد خودرو های 2 دیفرانسیل در استان سمنان با عنوان از کویر تا کوهستان برگزار می‌شود، این رویداد از شهرستان آرادان آغاز می شود و پس از عبور از  مسیر کویری به مهدیشهر آمده و در دیگر بخش‌های کوهستانی استان ادامه پیدا می‌کند. ماه گذشته نیز تور دوچرخه سواری از ارتفاعات ملاده تا کویر برگزار شد. با این کار می خواهیم نشان دهیم که چند اقلیمی بودن استان چه ظرفیت خوبی است.

اعرابی همچنین از افتتاح اولین هتل کاملا هوشمند کشور در شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر 186705

برچسب‌ها