چمدان:بنابر اعلام موسسه باستان‌شناسی آمریکا امروز (بیست اکتبر برابر با بیست و هشت مهر) مصادف با روز جهانی باستان‌شناسی است، روزی که هر ساله در نخستین شنبه هفته سوم ماه اکتبر به بهانه علم باستان‌شناسی و هیجان اکتشاف جشن گرفته می‌شود.

فرزان احمدنژاد عضو جامعه باستانشناسی در یادداشتی نوشت: روز جهانی باستان شناسی در آمریکا، کانادا و اغلب کشورها برنامه‌ها و فعالیت‌های باستان‌ شناسی برای همه سنین و سلایق ازجمله برگزاری همایش های علمی، نمایشگاه‌های مرتبط، تورهای بازدید از محوطه‌های تاریخی و ... برگزار می‌شود.

روز باستان‌شناسی برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان روز ملی باستان‌شناسی در آمریکا با برگزاری ۱۱۵ برنامه برپا شد. در سال ۲۰۱۲ علاوه بر آمریکا مراسم‌ مشابهی در کشورهایی چون کانادا، استرالیا، مصر، آلمان، ایرلند و امارات برگزار شد و از سال ۲۰۱۳ این برنامه به "روز جهانی باستان‌شناسی" تغییر نام داد و در چند سال اخیر به تعداد کشورهایی که این روز را جشن می‌گیرند افزوده می‌شود.

امسال را موسسه باستان شناسی آمریکا با عنوان باستان شناسی در همه‌جا است نامگذاری کرده و این به دلیل تغییر رویکرد باستان شناسی و باستان شناسان است که از چهار دهه پیش آغاز شده است و اینک باستان شناسی دیگر آن علم خشک و یافتن پاسخ های گذشته نسیت، باستان شناسان نوگرایی همچون ویلیام راثجه با مطالعه زباله ها و کارآمدی روش‌های باستان شناسی را در حل مشکلات دنیای معاصر نشان داد و پرینگل با کاوش در گورهای دوران صدام باعث شد تا بقایای استخوان های کشته شدگان را به خانواده های آنها بازگرداندند و مونتالکه با کاوش در گورهای دوران خمرهای سرخ توانست زندگی گذشته آنها را بازآفرینی کند. در ایران نیز عمران گاراژیان و لیلا پاپلی یزدی پس از زلزله بم الگوها و مدل های کاربردی مراحل بازگشت شرایط غیر عادی پس از زلزله به زندگی عادی را مطالعه و برای مدیریت بحران احتمالی آینده پیشنهاد دادند که در محافل علمی جهان مورد توجه قرار گرفت.







کد خبر 186373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =