چمدان: باستان‌شناسان موسسه پژوهش‌های میراث فرهنگی نروژ کشتی وایکینگی را که در گورپشته‌ای نزدیک اسلو، پایتخت نروژ دفن شده بود کشف کردند.

این کشتی با طول تقریبا 20 متر بیش‌از هزار سال قبل به‌عنوان قبر شاه یا ملکه‌ای دفن شده است. به‌گفته باستان‌شناسان، این قدیمی‌ترین کشتی خاکسپاری وایکینگی است که تاکنون کشف شده است.

دانشمندان نروژی می‌گویند که کشتی‌های وایکینگیِ با این ابعاد در موارد به‌شدت نادر به‌عنوان قبر استفاده می‌شدند و یافتن چیزی شبیه این ممکن است در هر قرن یک‌بار رخ دهد و بنابراین، از دیدگاه باستان‌شناختی این کشف، بسیار خاص و منحصربه‌فرد است.

محوطه‌ای که این کشتی در آن پیدا شده گورپشته‌ای به ارتفاع حدود 9 متر است که از بزرگراهی که در شمال مرز سوئد قرار دارد دیده می‌شود. باستان‌شناسان معتقد بودند که در این گورپشته و زمین‌های اطراف آن می‌توان بقایای باستانی مربوط به وسایل کشاورزی قبل از قرن نوزدهم را پیدا کرد. گورپشته، تپه‌ای خاکی یا سنگی است که روی گورستانی باستانی قرار می‌گیرد.

تا اینکه بهار گذشته، مقامات استان اوستفولد که این محوطه در آن قرار دارد از کارشناسان موسسه پژوهش‌های میراث فرهنگی خواستند که با استفاده از رادار زمین‌نفوذ با وضوح تصویر بالا زیر خاک این تپه را بررسی کنند.

این دانشمندان به کمک این فناوری موفق شدند بقایای 10 قبر بزرگ و ردپایی از وجود یک کشتی را در فاصله حدود 50 سانتیمتری زیر سطح پیدا کنند.

این دانشمندان دست‌کم 8 گورپشته دیگر را در این محوطه ردیابی کرده‌اند که قطر بعضی از آنها حدود 27 متر است و بنابراین، می‌توان انتظار داشت که این کشتی تنها تدفین وایکینگی منطقه نباشد.

[caption id="attachment_186027" align="aligncenter" width="1900"] کشتی اوزبرگ در موزه کشتی‌های وایکینگی اسلو در نروژ. این کشتی که در سال 1903 کشف شده است یکی از سه کشتی وایکینگی است که در شرایط خوبی حفظ شده است. عکس: عمر مارکوس[/caption]

 

[caption id="attachment_186026" align="aligncenter" width="1920"] تصویری که رادار زمین‌نفوذ ساخته و نیمرخ کشتی وایکینگی را زیر گورپشته نشان می‌دهد. عکس: موسسه پژوهش‌های میراث فرهنگی نروژ[/caption]

 

[caption id="attachment_186025" align="aligncenter" width="1200"] رادار زمین‌نفوذ دست‌کم 8 گورپشته و تدفین‌ها را با کشتی نشان می‌دهد. عکس: موسسه پژوهش‌های میراث فرهنگی نروژ[/caption]

[related-post id="31762"]

[related-post id="2877"]

 
کد خبر 186024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =