طرح مطالعات فضای سبز باغ جهانی پهلوان‌پور مهریز تهیه شد

چمدان:باغ جهانی پهلوان پور مهریز یکی از 9باغ ثبت جهانی مجموعه باغ ایرانی است که در شهرستان مهریز در 30 کیلومتری یزد قرار دارد. باغ پهلوانپور در محله مزویرآباد شهرستان مهریز در دوره قاجاریه احداث شده است. وسعت این بنا بیش از پنج هکتار است. این باغ در تاریخ 1381/7/7 به شماره 6334 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ساشا ریاحی مقدم معاون میراث فرهنگی استان یزد امروز سه‌شنبه 24 مهر 97 با اعلام این مطلب گفت: «با توجه به اهمیت پایش و حفاظت پوشش گیاهی این باغ جهانی به عنوان یک نمونه باغ اربابی روستایی و تغییرات اقلیمی که در طی این سال ها در فلات مرکزی ایران روی داده است، اداره کل میراث فرهنگی استان یزد توسط پایگاه باغ جهانی پهلوانپور مهریز و با همکاری واحد مبارزه با آفات و عوامل آسیب رسان بیولوژیک، مطالعه، حفاظت و نگهداری فضای سبز باغ را در رئوس برنامه های خود قرار داد.»

او با اشاره به اینکه مطالعه پوشش گیاهی و تجزیه آبی که برای آبیاری باغ استفاده می‌شود و همچنین آزمایش خاک در بخش ها و کرت های مختلف نتایج قابل توجهی ارائه داده است ادامه داد: «باغ پهلوان‌پور از طریق دو رشته قنات شاه‌حسینی و مزویرآباد آبیاری می‌شود. آزمایش آب این دو رشته قنات نشان داد که آب آن از نظر عناصر غذا و شوری و سنگینی آب مشکلی ندارد. ولی آزمایش خاک در کرتهای مختلف نتایج متفاوتی نشان داد به طوریکه در یکی از کرتها لازم است خاک آنرا به خاک مناسب جایگزین کنیم. در بعضی از کرتها با کمبود شدید پتاس و در بعضی دیگر با کمبود فسفات و آهن مواجه هستیم که لازم است کودهای شیمیایی به همراه کود پوسیده دامی استفاده شود.»

به‌ گزارش مرکز و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، این باغ متعلق به فردی بنام حسن ملارضا بوده است که بعد از او به دامادش علی پهلوان تعلق گرفت. باغ پهلوان پور یک مجموعه ورودی (برج گلین)، ساختمان کوشک، بنای زمستان خانه، بنای سرایداری، حمام و آشپزخانه را شامل می شود. سبک معماری آن ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است که کوشک اصلی در مرکز باغ قرار دارد. مسیر عبوری آب در باغ نیز از این محور است. روان بودن آب از داخل آن دارای جاذبه خاصی است این آب از قنات مشهور به حسن آباد سرچشمه می گیرد؛ این باغ دارای مجموعه ای از درختان مثمر و غیرمثمر است به طوری که دو طرف جوی اصلی باغ پهلوان پور درختان تنومند چنار قرار دارد و در قسمت های دیگر درختان انار، بادام، خرمالو و غیره به وفور مشاهده می شود. باغ پهلوان پور از لحاظ معماری نمایانگر تغییرات سبک باغ سازی کهن ایرانی به سمت و سوی باغ سازی رایج امروزی است.
کد خبر 185959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =