سازمان همکاری و توسعه اقتصادی کشورهایی را که دارای «گذرنامه طلایی» هستند تهدیدی برای تلاش‌های بین‌المللی در مبارزه با فرار مالیاتی می‌داند.

سه کشور اروپایی مالت، موناکو و قبرس در بین کشورهایی هستند که با اعطای گذرنامه طلایی به شهروندان کشورهای دیگر به‌ازای خرید محل اقامت یا خرید حق شهروندی راه را برای فرار مالیاتی این افراد باز می‌گذارد.

او. ای. سی. دی درباره روند روبه‌رشد خرید حق شهروندی به ارزش سه‌ میلیارد دلار نسبت به توسعه این صنعت هشدار داد و خاطرنشان کرد که این رویه سبب خواهد شد که ملیت انسان‌ها به کالایی قابل فروش در بازار تبدیل شود.

از آنجا که مالت عضو اروپا است از جمله کشورهای بسیار محبوب در خرید حق شهروندی به‌شمار می‌رود زیرا افرادی که شهروند این کشور شوند می‌توانند در هر نقطه از اتحادیه اروپا کار یا زندگی کنند. این کشور از سال ۲۰۱۴ تاکنون حق شهروندی را به بیش‌ از ۷۰۰ نفر فروخته است که بیشتر آنها از روسیه، چین و خاورمیانه هستند.
 

پاسپورت - ویزا - گذرنامه طلایی

فهرست سیاه کشورهای با گذرنامه طلایی عبارتند از: مالت، موناکو، قبرس، امارات متحده عربی،  بحرین، کلمبیا، مالزی، موریس، مونتسرات، پاناما، قطر، جمهوری سیشل، جزایر تورکس و کایکوس، مجمع‌الجزایر وانوآتو،  آنتیگوآ و باربودا، باهاماس، دُمینیکا، گرنادا، سنت لوسیا و سنت کیتس و نِویس [/caption]

بعضی از کشورهای دریای کاراییب هم که در ارائه شیوه‌های جدیدی را در بازار حق شهروندی پیشرو هستند در فهرست سیاه او. ای. سی. دی وارد شده‌اند. این کشورها آنتیگوآ و باربودا، باهاماس، دُمینیکا، گرنادا، سنت لوسیا و سنت کیتس و نِویس را شامل می‌شوند که پس‌از آغاز به‌کار دوباره برنامه فروش حق شهروندی از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۱۶هزار گذرنامه طلایی به شهروندان کشورهای دیگر فروخته‌اند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با بررسی طرح اقامت و شهروندی ۱۰۰ کشور فهرست سیاه سال ۲۰۱۸ را تهیه کرده‌ است. از دیگر کشورهای این فهرست می‌توان به بحرین، کلمبیا، مالزی، موریس، مونتسرات، پاناما، قطر، جمهوری سیشل، جزایر تورکس و کایکوس، امارات‌متحده‌عربی و مجمع‌الجزایر وانوآتو اشاره کرد.
 

کد خبر 185892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =