چمدان:  قدرت پاسپورت‌های کشورهای مختلف یکی از عوامل مهم آنها در سیاست‌های داخلی و خارجی است. برای همین است که سیاستمداران روی قدرت گذرنامه کشور خود مانور می‌دهند یا افزایش قدرت آن را به وعده‌ای انتخاباتی تبدیل می‌کنند. در زمانی که حجم گردشگری جهان از یک میلیارد نفر عبور کرده، سفر به دغدغه‌ای برای انسان‌ها تبدیل شده و در این بین گذرنامه شماست که آزادی سفر شما را مشخص می‌کند. هر چند گذرنامه یکی از عوامل محرک سفر است اما وقتی صف‌های سفارت، هزینه‌های گزاف و مهر ریجکتی در کار نباشد، میل به سفر بیشتر خواهد بود. در ادامه نگاهی داشتیم به معروف‌ترین گذرنامه‌های دنیا:

 

[caption id="attachment_185698" align="aligncenter" width="763"] پاسپورت سنگاپور[/caption]

شاید کسی باور نکند اما پر قدرت‌ترین گذرنامه جهان مربوط به کشور سنگاپور است. دارندگان گذرنامه سنگاپوری می‌توانند به 127 کشور بدون ویزا سفر کنند و تنها برای سفر به 33 کشور نیاز به درخواست ویزا دارند.

 

[caption id="attachment_185695" align="aligncenter" width="736"] پاسپورت فرانسه[/caption]

فرانسه گردشگرپذیرترین کشور دنیاست و در عین حال یکی از قدرتمندتری پاسپورت‌های دنیا را نیز دارد. دارندگان گذرنامه فرانسوی امکان سفر به 125 کشور دنیا را بدون دریافت ویزا دارند و تنها برای سفر به 33 کشور باید درخواست ویزا بدهند.


[caption id="attachment_185703" align="aligncenter" width="750"] پاسپورت انگلستان[/caption]

انگلستان از جمله کشورهای است که گذرنامه پر قدرتی دارد و شهروندان آن می‌توانند به 120 کشور بدون ویزا سفر کنند. البته مشخص نیست جدا شدن این کشور از اتحادیه اروپا تاثیری روی قدرت گذرنامه بریتانیایی‌ها خواهد گذاشت یا خیر. با این وجود این جدا شدن بی‌تاثیر هم نیست و  مسئولان این کشور از الان اعلام کردند که پس از خروج از اتحادیه اروپا رنگ جلد گذرنامه این کشور از قرمز به آبی تیره تغییر خواهد کرد. کشورهای اتحادیه اروپا از رنگ قرمز برای گذرنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

[caption id="attachment_185697" align="aligncenter" width="740"] پاسپورت آمریکا[/caption]

خیلی‌ها دوست دارند پاسپورت آمریکایی داشته باشند و فکر می‌کنند که با این گذرنامه همه درها به روی آنها باز است. با این وجود گذرنامه آمریکایی پرقدرترین گذرنامه دنیا نیست. در رده بندی قدرت گذرنامه‌ها، آمریکایی‌ها رتبه 13 را دارند و با گذرنامه خود می‌توانند بدون دریافت ویزا به 116 کشور سفر کنند. آنها برای سفر به 34 کشور نیز باید درخواست ویزا بدهند. جالب است که بدانید پاسپورت آمریکا تاکنون سه بار در طول تاریخ رنگش عوض شده تا این رنگ آبی تیره برای آن انتخاب شده است.

 

[caption id="attachment_185694" align="aligncenter" width="704"] پاسپورت استرالیا[/caption]

 

رتبه 28 قدرت گذرنامه‌های جهان متعلق به کشور استرالیاست. دارندگان گذرنامه این کشور می‌توانند به 110 کشور بدون اخذ ویزا سفر کنند و تنها برای سفر به 37 کشور نیاز به درخواست ویزا دارند.

 

[caption id="attachment_185693" align="aligncenter" width="650"] پاسپورت کانادا[/caption]

 

114 کشور بدون ویزا پیش پای دارندگان گذرنامه کاناداست و آنها تنها برای سفر به 35 کشور نیاز به درخواست ویزا دارند و گذرنامه کانادایی رتبه 22 را در بین قدرت گذرنامه‌های جهان دارد.

نکته: رده بندی قدرت گذرنامه‌های این گزارش از مرجع passportindex آورده شده است. همچنین تعداد کشورهایی که ویزای بدو ورود به گذرنامه‌های مختلف می‌دهند در متن آورده نشده است و ویزا مربوط به کشورهایی است که باید درخواست ویزا به سفارت‌ها ارسال شود.

[related-post id="185639"]

[related-post id="185138"]
کد خبر 185685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =