چمدان: فرزاد اوجانی اعلام کرد: این دستورالعمل به یگان حفاظت ابلاغ می‌شود، زیرا این نهاد از نظر قانون دستگاه کاشف است و می‌تواند محموله‌های قاچاق صنایع دستی و میراث فرهنگی را کشف و ضبط کند. چون رویه خاصی برای این یگان در صنایع دستی تنظیم نشده بود، ما زمان بیشتری برای آن گذاشتیم و دستورالعملی در این زمینه تنظیم کردیم که تایید نهایی شده و قرار است آقای مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را به همه‌ی استان‌ها ابلاغ کند.

او بیان کرد: قرار شده وظایف افرادی که برای شناسایی، کشف و ضبط محموله‌های قاچاق در حوزه صنایع دستی در این شورا قرار می‌گیرند، مشخص باشد و یگان حفاظت و اداره‌های کل تابع وظایف خود در این زمینه را بدانند.

سرپرست اداره صادرات صنایع دستی درباره اینکه بیشترین آمار قاچاق در حوزه صنایع دستی مربوط به کدام استان است به ایسنا گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم. از نظر ما کالایی که از مبادی رسمی کشور وارد نشود، فاکتور، برگ سبز و اظهارنامه مالیاتی نداشته باشد، کالای قاچاق محسوب می‌شود. طی دو مرحله کالاهای قاچاق صنایع دستی در استان گیلان کشف شده که این کالاها بیشتر مربوط به کالاهای برنجی و حصیر بوده که بعد از شناسایی و ضبط از سیستم توزیع خارج شدند.

اوجانی گفت: پیش از این معاونت صنایع دستی به صورت منسجم در حوزه شناسایی کالاهای قاچاق اقدامی انجام نمی‌داد اما در دو سال گذشته با گشت‌های مشترک یگان حفاظت و اداره‌های تابع، کالاهای قاچاق شناسایی و اگر موردی هم بوده، ضبط شده است.

او اعلام کرد: واحد آموزش با توجه به درخواست ما هماهنگی‌های لازم را با یگان حفاظت و استان‌ها انجام داده و قرار است کلاس‌های آموزشی برای شناسایی صنایع دستی گذاشته شود تا کسانی که در سطح شهر حضور پیدا می‌کنند، آگاهی داشته باشند و بتوانند این کالاها را شناسایی کنند.

سرپرست اداره صادرات معاونت صنایع دستی با بیان اینکه برخی از استان‌ها مرزی هستند، گفت: برای مثال قاچاق رودوزی‌های سنتی از افغانستان و استان سیستان و بلوچستان وارد ایران می‌شود. این صنایع دستی کم‌حجم و سبک است و به راحتی می‌تواند بدون گمرک وارد شود و به فروش برسد به همین دلیل استان‌های مرزی در فاز اول برنامه کاری ما قرار دارند.
کد خبر 185594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =