چمدان: گیلان در کنار جاذبه‌های طبیعی‌اش، جاذبه‌های فرهنگی بسیاری دارد. داشته‌های گیلان تنها به ساحل و جنگل محدود نمی‌شود و فرهنگ و خرده فرهنگ‌های بخش‌های مختلف این استان یکی از جاذبه‌هایی است که کمتر به آن توجه می‌شود. اقامتگاه‌های زیادی در گیلان در حال ایجاد هستند اما یکی از قدیمی‌ترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی گیلان به دلیل فعالیت متفاوتش همواره الگویی برای اقامتگاه‌های بوم گردی در کشور بوده است. گیله بوم اقامتگاهی است که در کنار بهره گیری از طبیعت گیلان، بخش‌های کمتر دیده شده از فرهنگ و رسوم این خطه را نیز به نمایش می‌گذارد.

اقامتگاه بوم گردی گیله بوم در روستای قاسم آباد سفلی قرار گرفته، روستایی که با شهر رشت 100 کیلومتر فاصله دارد. روستای قاسم آباد از توابع شهرستان رودسر از دو بخش قاسم آباد علیا و قاسم آباد سفلی تشکیل شده است.





اما در کنار طبیعت، این منطقه ویژگی‌های فرهنگی خاصی دارد. ویژگی‌هایی که بخشی از آن در اقامتگاه بوم گردی گیله بوم دیده می‌شود. روستای قاسم آباد به موسیقی و رقصش در ایران مشهور است. رقص قاسم آبادي که برداشتي از کار در مزرعه به ويژه در شاليزارها به هنگام کاشت و برداشت برنج است به خوبي در مراسم عروسي و جشنواره‌ها منعکس شده است.


لباس قاسم آبادی لباس محلی منطقه قاسم آباد در شرق گیلان است. لباس قاسم آبادی شامل یک دامن پرچین با وزنی نسبتا سنگین است که با روبان‌های رنگی تزیین می‌شود. پیراهن به رنگ یکی از روبان‌های دامن است و در آخر بر روی آن جلیقه‌ای مشکی رنگ پوشیده می‌شود. در زمستان برای در امان ماندن از سرما یک چادر شب هم که از صنایع دستی معروف گیلان است بر روی کمر بسته می‌شود. همه این لباس‌ها را در اقامتگاه گیله بوم می‌توانید ببینید و امتحان کنید.


اقامتگاه بوم گردی گیله بوم در سال 92 افتتاح شده و سعی سازندگان این اقامتگاه بر این بوده تا در ساخت و تجهیز این اقامتگاه از مواد و مصالح بومی استفاده کنند.

اقامتگاه ظرفیت پذیرش 30 نفر را دارد و اتاق‌ها نام های گیلکی دارند و یک خانه درختی هم برای استراحت مسافران در حیاط اقامتگاه قرار دارد. میز و صندلی‌هایی هم در ایوان بزرگ خانه برای نشستن و گذراندن وقت در نظر گرفته شده است. در گیله بوم خبری از تلویزیون نیست و برای سرگرمی مسافران کتابخانه بزرگی در سالن اصلی خانه وجود دارد.

[caption id="attachment_184952" align="aligncenter" width="5184"] اکو کلبه[/caption]


غذای مسافران هم با کمک گرفتن از اهالی روستا تهیه می‌شود. در این خانه مانند هتل‌های مدرن منویی برای انتخاب غذاهای مختلف وجود ندارد. هر وعده یک غذای مخصوص گیلکی تهیه می‌شود که تمام مهمان‌ها از آن غذا میل می‌کنند. غذاهایی مثل پنیر برشته، مرغ ترش، هولابه و آلو قیسی قاتق که هر کدام مزه خاصی از سفره گسترده گیلانی‌ها را دارند، وعده‌های غذایی این اقامتگاه هستند.




سازگاری با طبیعت شعار بوم گردی‌هاست و گیله بوم نیز سعی کرده تا تمام وسایل از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شود. تمام اتاق‌ها با نمد فرش شده‌اند و رختخواب‌ها از پشم گوسفندان تهیه شده است. در گوشه‌ای از خانه قسمتی برای ارائه دست آفریده‌های مردم محلی از پاپوش مخصوص گیلان تا چادر شب و چای اعلای گیلان در نظر گرفته شده است.

[caption id="attachment_184937" align="aligncenter" width="3889"] چله شب بافی[/caption]

 

[caption id="attachment_184938" align="aligncenter" width="5184"] ساخت عروسک ورزامشته[/caption]

گیله بوم تورهایی هم به مقصد اطراف روستا با کمک راهنمایان محلی برگزار می‌کند. این تورها شامل تورهایی برای پرتقال چینی، بازدید از کارگاه چادر شب بافی، کارگاه نمد مالی، بازدید از طبیعت اطراف اقامتگاه مانند قله سماموس (بلندترین قله گیلان) می‌شود. با شرکت در کارگاه چادر شب بافی می‌توانید مراحل بافت چادرشب گیلانی را ببینید. در روستا یک کارگاه چادر شب بافی است که دختر جوانی آن را اداره می‌کند و قصد احیای چادرشب بافی در این روستا و درآمدزایی برای زنان روستا را دارد. در این کارگاه می‌توانید لباس زیبای قاسم آبادی را هم به تن کنید و عکسی به یادگار بگیرید. صاحب کارگاه با صبر و حوصله مراحل بافت چادر شب را برای شما توضیح می‌دهد و می‌توانید خودتان بافتش را امتحان کنید.

گیله بوم اقامتگاه مناسبی برای فرار از آلودگی‌های روزمره شهرهای بزرگ است، جایی که می‌توان در آغوش طبیعت چند روزی را به دور از مزاحمت‌های شهرنشینی زندگی کرد.

 
کد خبر 184932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =