خانه ملت نوشت: نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه، 18 مهر ماه مجلس شورای اسلامی با یک فوریت اصلاح بند (ح) تبصره (11) قانون بودجه سال 1397 کل کشور در خصوص معافیت مرزنشینان از پرداخت عوارض خروج از کشور با 108 رأی موافق، 74 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سید تقی کبیری به عنوان درخواست کننده طرح یک فوریتی معافیت مرزنشینان از پرداخت عوارض گفت: بند (ح) تبصره (11) قانون بودجه سال 97 اعلام می‌کند که در سال 97 عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات بر اساس بودجه سال 96 اخذ شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال 97 مصوب شد که عوارض خروج از کشور در مرحله نخست به 220 هزار تومان، در مرحله دوم به 330 هزار تومان و در مرحله سوم به 440 هزار تومان افزایش یابد، افزود: نکته‌ای که در این تبصره مورد غفلت قرار گرفته این است که عوارض در مرز هوایی 3 تا 6 برابر افزایش یافته اما در مرزهای زمینی این افزایش از 9 تا 13 برابر شده است.

[related-post id="30844"]

وی ادامه داد: بخش عظیمی از مرزنشینان در سایه این مصوبه دچار مشکل شده‌اند لذا پیشنهاد این طرح یک فوریتی برای مرزنشینان بوده چرا که بسیاری از مرزنشینان معیشت خود را از مراودات ارزی تأمین می‌کنند اما با مصوبه سال97 در خصوص عوارض از خروج از کشور معیشت مرزنشینان دچار مشکل شده است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از مرزنشینان به شهرها مهاجرت می‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر تردد مرزی در مرزهای کشور دچار مشکل شده است و مرزنشینان شمال، جنوب و غرب کشور با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: تدبیری برای موضوع مالی به عنوان یک تبصره در نظر گرفته شده تا کسری منابع مالی درآمد دولت از این محل از افزایش نرخ ارز به نسبت قیمت پایه جبران شود.

کبیری با بیان اینکه با این موضوع مشکلات بسیاری از مرزنشینان حل می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر درآمد ارزی دولت از مرزها بسیار کم شده و ده‌ها هزار مرزنشین طوماری را امضا کرده و خواستار تعدیل قیمت عوارض خروج از کشور شده‌اند.

وی تأکید کرد: بر اساس قانون برای سرپرست خانوار مرزنشین یک کارت الکترونیک صادر شده است لذا در سال جاری نرخ عوارض خروج از کشور مرزنشینان همانند نرخ سال 96 زائران عتبات که برای خروج زمینی  25 هزار تومان و خروج هوایی 75 هزار تومان پرداخت می‌کردند در نظر گرفته شود تا مشکلات عدیده آنها حل شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نمایندگان درخواست کرد که در فضای موجود اقتصادی و نوسانات ارزی با تصویب یک فوریت این طرح به مرزنشینان کمک شود تا مقداری از مشکلات آنها رفع شود.

بر اساس این گزارش در بودجه سال 96 عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات 25 هزار تومان به صورت زمینی و 75 هزار تومان به صورت هوایی در نظر گرفته شد.
کد خبر 184848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =