واکنش کارشناسان به نحوه تعیین مدیران پایگاه‌های شوش و شوشتر و پاسارگاد | مونسان ورود کند

چمدان: خبرنگار چمدان در گفت‌و‌گویی ویدئویی با محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی به این موضوعات اشاره کرده است که چرا مدیران پایگاه‌های شوش و شوشتر با هم جابجا شده‌اند و چرا افشین ابراهیمی که در بنای خشتی ارگ بم مدیر بوده است اکنون راهی پاسارگاد می‌شود؟ اگر این مدیران کارنامه قابل دفاعی دارند پس چرا جابه جا می‌شوند و اگر کارنامه قابل دفاعی ندارند چه توجیهی وجود دارد که بتوانند در جای دیگر کارنامه قابل دفاعی ارائه دهند. این درحالی است در سال‌های حضور ابراهیمی در بم ارتباطی بین او و بدنه مدیریت شهری، شورای شهر و فرمانداری بوجود نیامد، از سویی در شوش و شوشتر هم پایگاه‌ها با مشکلات متعددی مواجه شدند که پیشتر چمدان به آنها پرداخته است.

حال با ارسال این ویدئو، کارشناسان در شبکه‌های مجازی نظراتی را در این زمینه مطرح می‌کنند که قابل توجه و تامل است و عدم توجه به آنها می‌تواند وضعیت مدیریت پایگاه‌های ثبت جهانی را نابسمان‌تر کند. در صحبت‌های طالبیان اشاره‌ای به داشتن مدرک دکتری یا تجربه کار در یک یا دو محوطه برای مدیران محوطه‌های شوش، شوشتر و بم شده است که برخی کارشناسان معتقدند این افراد در طی چند سال گذشته نه تنها کارنامه قابل قبولی نداشته‌اند، بلکه نارضایتی و مشکلات مختلفی را در حوزه مدیریت خود برجای گذاشته‌اند. به عنوان مثال در شوش می‌شد تدابیری را در نظر گرفت تا بخشی از محوطه‌های شوش از بین نرود. اکنون شوش به واسطه نتوانستن ایجاد تعاملات لازم در شهر و معرفی ارزش‌های تاریخی آن با بحران تخریب اثر ثبت جهانی بواسطه توسعه رو به رو است و عملاً ثبت جهانی شوش نتوانسته است برای شهر دستاورد ملموسی باشد تا حفاظت از آن به دغدغه مسوولان تبدیل شود. بحران زیر گذر شوش مصداق خوبی برای این قضیه است.

از سویی تخریب و از بین رفتن گاه و بی‌گاه لایه‌های معماری سازه‌های آبی شوشتر چه چیزی جز عدم توانایی مدیر پایگاه در حفاظت از آثار و نداشتن برنامه‌های منسجم باشد.

کارشناسان این موضوع را هم مطرح می‌کنند که آیا صلاحیت لازم برای سپردن مدیریت یک پایگاه ثبت جهانی تنها منوط به داشتن مدرک تحصیلی یا بومی بودن فرد است؟ و چرا این مدیران صرفاً از یک حلقه خاص انتخاب می‌شوند؟

از سویی گروه دیگر این موضوع را عنوان می‌کنند که با بررسی دقیق‌تر در پروژه بم در زمان حضور مدیر این پایگاه موارد قابل اعتنایی وجود دارد که سپردن مدیریت اثر بسیار مهمی چون پاسارگاد که دارای حساسیت‌ها، جوانب و ابعاد پیچیده‌تری نسبت به بم است، اقدام پر ریسکی است که می‌تواند زمینه ساز ضربات جبران ناپذیر جدیدی به جایگاه این اثر ثبت جهانی وارد کند.

پس از زلزله غم انگیز بم، اراده و عزم بسیار مثال زدنی برای نجات بخشی بم در کشور و دنیا شکل گرفت که این همکاری‌های ملی و بین المللی منجر به نتایج و دستاوردهای خوب علمی و پژوهشی متنوعی در برخورد و استحکام بخشی بناهای خشتی پیش روی این پروژه و کشور قرار داد. برخی معتقدند در زمان حضور مدیر پایگاه بم بخشی از تجارب و آزمایشات مختلف که توسط تیم‌های مختلفی از متخصصین داخلی و خارجی در حال انجام بود کنار گذاشته شد و اقداماتی بر پایه دانش سنتی و تجربه استادکاری که پیش از زلزله نیز در حال انجام بود با نظر شخصی مدیر پایگاه، پیش گرفته شد.

او که پس از اختلافات پیش آمده بین بقایی و اسکندر مختاری مدیر سابق بم که فعالیت‌های علمی در بم با حضور او شروع و به انجام رسید به مدیریت مجموعه بم منصوب شد در 9 سال حضور خود در پایگاه بم تلاشی برای حتی یک جلسه هم اندیشی، جلسه فنی یا راهبردی انجام نداد و هدایت این پروژه ارگ بم، صرفا با نظر شخصی مدیر پایگاه پیش رفته است. از او به عنوان یکی از مدیران پروازی هم یاد شده است.

از سویی همواره مدیریت شهری، شورای شهر و فرمانداری از عدم تعامل مدیر پایگاه گلایه‌مند بودند. حال با توجه به حساسیت موضوع پاسارگاد و حواشی اطراف که ممکن است گاهی ابعاد سیاسی هم پیدا کند، تعامل با مسوولان شرطی لازم و ضروری است.

برخی نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه ویژه‌ای به مباحث پیرامون پایگاه‌های ثبت جهانی و ملی داشته باشد. پایشی در پایگاه‌ها انجام دهد و از کمبودها و ظرفیت‌ها مطلع شود و نظارت بیشتری در انتخاب مدیران داشته باشد و سطح آثار ثبت جهانی را که باید حتی از بهترین متخصصین دنیا برای مدیریت آنها بهره برد، به بهانه گماردن افراد خاص که سابقه روشن و قابل دفاعی از خود برجای نگذاشته‌اند، کاهش ندهد.

گروهی نیز این نقد را وارد دانسته‌اند که چرا اداره کل پایگاه‌های ثبت جهانی در خصوص این انتصابات که مسولیت مستقیم در این حوزه دارد پاسخ واضح و روشنی ارایه نمی‌کند. آیا او در این انتصاب‌ها نقش دارد؟ و آیا او با طالبیان و مونسان در خصوص وضعیت پایگاه‌های ثبت جهانی به گفت و گو نشسته است؟ در این صورت پیامد چنین انتخاب‌هایی از کجا نشأت می‌گیرد.

[related-post id="183148"]

[related-post id="184701"]
کد خبر 184836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =