چمدان: دهستان لفور (لپور) یکی از دهستان‌های شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران در شمال ایران است.

این دهستان از سمت جنوب به ارتفاعات رشته‌کوه البرز، از سمت غرب به منطقه قرآن‌تالار یا بابلکنار و از سمت شرق به جنگل‌های منتهی به بخش زیراب و جوارم و از سمت شمال به جنگل‌های منتهی به بخش شیرگاه محدود است.

جاذبه‌های گردشگری دهستان لفور

دریاچهٔ سد البرز، جنگل خربمرد، امامزاده سه تن بزرگوار - گزو، امامزاده سید محمد ال کیا- نفتچال، امامزاده سیدعلی کیا-امام‌کلا و آبشار اسکلیم (گالش‌کلا) از جاذبه‌های گردشگری دهستان لفور هستند.

[caption id="attachment_184858" align="aligncenter" width="719"] سد لفور | شیرگاه - سوادکوه | این تصویر از اینستاگرام فرزاد (F.R.A.Z.S) انتخاب و منتشر شده است[/caption]

سد البرز یا لفور

سد البرز با ارتفاع ۷۲ متر در دهستان لفور بر روی رودخانه لفور احداث شده‌ است. این سد خاکی در منطقه‌ای واقع شده‌ است که به لحاظ تاریخی دارای اهمیت زیادی است. از جمله ماهیان معروف سد لفور می‌توان به زردپر، سرخ باله و سفید رودخانه‌ای اشاره کرد.

ناحیه جنگلی لفور

این جنگل‌ها در مرکز دهستان لفور و شار قلت و در مسیر محدوده اطراف سد دارای زمینه بسیار مساعد برای اجرای طرح‌های گردشگری هستند. اکنون نیز علی‌رغم عدم برخورداری از امکانات مناسب اقامتی و پذیرایی، با وجود روستاهای زیبای بورخانی، گشنیان، نفت چال، چاکسر، اسبوکلا، گالش‌کلا، میرارکلا، غورک رودبار، امام‌کلا، کالی‌کلا، مرزیدره و عالم‌کلا به همراه چشمه سارها، رودها، انهار و مناظر بی‌نظیر طبیعی دیگر، از بدیع‌ترین چشم‌اندازها برخوردار است و در تعطیلات سالانه گردشگران بی‌شماری را به خود جلب می‌کند. منطقه جنگلی خربمرد با مناظر طبیعی و بکر فوق العاده آن چشم هر بیننده خیره می‌کند.

سفر به لفور 


اگر علاقه‌مند به سفری کوتاه به زیبایی‌های بکر طبیعی هستید و دوست دارید میان جنگل‌های زیبا و آبشارها پیاده‌روی کنید جنگل لفور بهترین نقطه برای سفر شماست. جنگل بکر لفور در سوادکوه شمالی با درختان، آبشارها و رودهای زیبایش چشم‌اندازی بی‌نظیر دارند. گردشگران بسیاری در بهار و تابستان و اوایل پاییز برای سفر و گردش این منطقه را انتخاب می‌کنند.

اگر به این منطقه سفر کردید دو ساعت پیاده‌روی بی‌نظیر و رویایی در جنگل لفور خواهید داشت. راش، ممرز، لیلکی، انجیلی، ازگیل و...، از درختانی است که به وفور در این مسیر خواهید دید. پس از دو ساعت پیاده‌روی به هفت آبشار می‌رسید.

هفت آبشار را بشناسید

هفت آبشار کوچک و بزرگ در میان جنگل انبوه لفور قرار دارند که آن‌ها را با نام هفت آبشار سوادکوه می‌شناسند. این آبشارها به هفت آبشار تیرکن هم معروف هستند. برای آن که به اصلی‌ترین و دیدنی‌ترین آبشار از این هفت آبشار برسید باید جنگل زیبای لفور را با پای پیاده طی کنید. در مراتع کالبکوشت و در طی یک مسیر ۳ کیلومتری، ۷ آبشار کوچک و بزرگ را خواهید دید. در نهایت به آبشار اصلی که از همه بزرگ و زیباتر است می‌رسید که ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد و در پایین دست خود حوضچه‌ای را به وجود آورده است؛ حوضچه‌ای که بر زیبایی جنگل و طراوت آن افزوده است.





چطور به جنگل لفور برسیم؟ 
پس از عبور از فیروزکوه و پل سفید باید خود را به شیرگاه برسانید. مسیر جنگل در راستای جاده سد البرز است. از سد البرز، نزدیک دو ساعت جاده خاکی در جنگل پیش روی شماست.

نکات مهم سفر به لفور


اگر ورزش نمی‌‎کنید پیاده‌روی طولانی ممکن است به گرفتگی عضلات دچار شوید.

ضروری است تجهیزات کافی به همراه داشته باشید زیرا بارندگی می‌تواند مسیر پیاده روی شما را لغزنده کند.

اگر مسیر جنگل را بلد نیستید بدون راهنما وارد جنگل نشوید.

یک سرویس بهداشتی صحرایی در این جنگل وجود دارد.

 

کد خبر 184834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =