ساخت برج‌های دو قلو در جوار عمارت تاریخی استان همدان متوقف شد

چمدان:پرویز فتاح با اشاره به اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) کار غیرقانونی انجام نداده و برای حفظ میراث تاریخی و باستانی اهمیت بسیاری قائل است، گفت: تمام مجوزها برای ساخت این دو برج مسکونی که قرار است به نفع محرومین ساخته شود را مسئولان شهری استان همدان به کمیته داده بودند اما با این وجود ساخت این برج‌ها متوقف شده و حاضر به دریافت زمین معوق هستیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه حفظ میراث تاریخی بر هر مسئله‌ای دیگری ارجحیت دارد و آسیب رساندن به آن‌ها اقدامی خلاف قانون است اما نمی‌توان هر خانه و عمارتی که از زمان پهلوی باقی مانده را تاریخی نامید، افزود: حفظ تاریخ این سرزمین باید در اولویت بسیاری از امور قرار گیرد و کمیته امداد نیز به این مسئله واقف است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، براساس آن‌چه که در پرونده ثبتی عمارت آمریکایی‌ها که ۲۷ آبان۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، این خانه در زمان جنگ جهانی دوم محل استقرار سربازان بوده و به دست آن‌ها بنا شده است. به همین دلیل این بنا به نام خانه آمریکایی‌ها معروف است. این بنا در سال ۱۳۸۰ مورد بررسی و مستندسازی قرار گرفت.

این بنا که در اوایل دوره پهلوی احداث شده، در دو طبقه و با سقفی شیروانی و دارای ستون‌هایی در چهار طرف، نمای هر طبقه است و یکی از خانه باغ‌های زیبای همدان محسوب می‌شود. سر در ورودی آن با سنگ‌های گرانیت و آجرهایی با رنگ قرمزِ پوشیده شده، تزئین شده و پوشش‌ آن تیرچوبی و در داخل قسمت ساختمان لمبه کوبی است.

رنجبرزاده: مسئولان همدان به کمیته امداد زمین معوض دهد تا اثری تاریخی از بین نرود

پیشتر و در 26شهریور ماه، عضو مجمع نمایندگان استان همدان با بیان اینکه میراث فرهنگی مواد قانونی لازم برای ممانعت از آسیب به آثار باستانی را در دست دارد، گفت: کمیته امداد همراهی لازم را با میراث فرهنگی برای حفظ تاریخ و تمدن این سرزمین داشته باشد.

اکبر رنجبرزاده اکبر رنجبرزاده با اشاره به اقدام مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) مبنی بر ساخت دو برج مسکونی در منطقه تاریخی از استان همدان، گفت: اگر ساخت این دو برج به آثار تاریخی صدمه وارد می‌کند سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید به کمک شهرداری، دستگاه‌های قضایی و دیگر دستگاه‌های مربوطه مانع از این اقدام حتی در صورت تعلق زمین‌ها به کمیته امداد شود چراکه حفظ میراث تاریخی بر هر مسئله‌ای دیگری ارجحیت دارد و آسیب رساندن به آن‌ها اقدامی خلاف قانون است. میراث فرهنگی مواد قانونی لازم برای ممانعت از آسیب به آثار باستانی را در دست دارد .

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی احکام و مواد قانونی لازم برای ممانعت از هرگونه اقدامی که آثار باستانی را به مخاطره می‌اندازد در دست دارد، ادامه داد: چنانچه کارشناسان مربوطه و NGOها اسناد و مدارکی مبنی بر اینکه این ساخت و ساز به آثار تاریخی اطراف آن آسیب وارد می‌کند، در دست داشته همچنین نسبت به همراهی سازمان‌های دولتی ناامید شده‌اند می‌توانند از طریق مجلس خواسته خود را پیگیری کنند. چنانچه NGOهای حامی آثار تاریخی نسبت به همراهی سازمان‌های دولتی ناامید شده‌اند می‌توانند از طریق مجلس خواسته خود را پیگیری کنند. مسئولان شهری همدان به کمیته امداد برای ساخت برج‌های دو قلو زمین معوض دهد.

وی با بیان اینکه مسئولان شهری استان همدان باید به دستگاه‌هایی که زمین‌‌های خاص در اختیار دارند و تصمیم به تغییر کاربری آن‌ها گرفته‌اند زمین معوض بدهند، تاکید کرد: درواقع سازمان میراث فرهنگی یــــا باید چنین زمین‌هایی را -طبق مجوز خریدی که قانون به آن داده- خریداری کند یـــــا با رایزنی، مسئولان شهرداری را مجاب به معاوضه این زمین با زمین دیگری کند. مسئولان کمیته امداد همراهی لازم را با میراث فرهنگی برای حفظ تاریخ و تمدن این سرزمین داشته باشند عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با توصیه به مسئولان کمیته امداد مبنی بر اینکه در راستای حفظ تاریخ و تمدن این سرزمین همراهی لازم را با سازمان میراث فرهنگی داشته باشند، گفت: مسئولان شهری و میراث فرهنگی نیز نباید پیگیری‌هایشان با مالک بنا به پس از رویداد فرهنگی ۲۰۱۸ همدان انتقال دهند چراکه پیمانکاران عموما صبر کمی دارند.

به گزارش چمدان، پیشتر هم پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان دو سینماگر و پس از آن تعدادی از فعالان و علاقهمندان میراث فرهنگی طی نامه‌ای به استاندار، شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان درخواست کردند تا ساخت‌وساز در عرصه این بنای تاریخی متوقف و دستور حفاظت از این اثر تاریخی و جاذبه گردشگری مهم داده شود.

[related-post id="180754"]

[related-post id="181421"]

 
کد خبر 184826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =