چمدان: چندی است پروژه‌ پاکسازی و ساماندهی قلعه انوشیروان در شهر سیروان در حال اجرا است. منظور از پاکسازی و ساماندهی برداشتن زباله‌ها و نخاله‌ها و ضایعات بدون کوچکترین دخالت در لایه‌های باستانی است. در غیر این صورت برداشتن حتی یک سانتی‌متر خاک نیازمند صدور مجوز از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی است.

اما اینک خبر می‌رسد که به بهانه پاکسازی و ساماندهی در این قلعه باستانی حفاری‌هایی بدون مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی صورت گرفته است. نکته قابل تأمل آن که ناظر پروژه ساماندهی و پاکسازی خود یک باستان‌شناس است و این پرسش مطرح می‌شود که چگونه بین حفاری و ساماندهی تفاوتی قائل نشده و آیا شخص مذکور سر این پروژه حضور داشته است؟ و چرا پروژه پاکسازی و ساماندهی هدف دیگری را دنبال کرده است؟

شهر سیروان به لحاظ باستانی دارای اهمیت ویژه‌ای است و در دل خاک محوطه یک شهر ساسانی- صدر اسلام مدفون است و کم نبوده مواردی که گفته شده با حفاری‌های غیر مجاز حتی ظروف نقره‌ای ساسانی هم در این محدوده کشف شده که با توجه به قدمت منطقه چندان دور از ذهن هم نیست.

حال گفته می‌شود سه روز پیش، یکشنبه 15 مهرماه، ساعت 5 بعدازظهر، 93 سکه دوران اسلامی حین این کاوش‌ها به دست آمده و مدیر پروژه ظاهراً آن را درون خودرو خود گذاشته و در آن لحظات ناظر هم حضور نداشته است. با اطلاع‌رسانی به دادستانی و حضور نیروی انتظامی در محل خودرو به همراه آثار کشف و ضبط و آثار منتقل شده است تا پس از طی مراحل قانونی تحویل اداره میراث فرهنگی شود. اکنون دو روایت وجود دارد یکی آن که مسوول پروژه خود اطلاع‌رسانی کرده و مسوولان قضایی را مطلع کرده است و روایت دیگری می‌گوید حاضران به دادستانی اطلاع داده‌اند. در هر دو صورت این پرسش مطرح است که آیا کسی می‌تواند به بهانه پاکسازی و ساماندهی کاوش هم انجام دهد؟

خبرنگار چمدان، دیروز عصر پس از اطلاع از موضوع در تماس با سیامک سرلک معاون پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی پیگیر این ماجرا شد و سرلک اعلام کرد چنین مجوزی از سوی پژوهشکده صادر نشده است و موضوع را پیگیری می‌کند.

ظهر امروز 17 مهرماه سرلک در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان اعلام کرد که وی و دکتر شیرازی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی با عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت کردند و تأکید کردند که هر نوع ادامه فعالیت تعطیل شود و وضعیت موجود به همین شکل حفظ شود و هیچ دخل و تصرفی انجام نشود، تا این مقامات مسوول برای بازدید راهی ایلام شوند.

از سویی برخی منابع خبری اعلام می‌کنند که دیروز غروب گروهی از ایلام راهی سیروان شدند و با مشاهده حفاری‌ها اطلاع‌رسانی کردند و حال اداره میراث فرهنگی ایلام برای پوشاندن این قضیه قرار است قراردادی تنظیم کند که افزون بر پاکسازی و ساماندهی وظایف دیگری همچون خاکبرداری هم در قرارداد گنجانده شود! موضوعی که صحت و سقم آن و این که آیا چنین قراردادی وجود خارجی دارد یا نه و در صورت صحت پس از کشف اشیا منعقد شده یا پیش از آن منوط به پاسخگویی شنبه زاده است که از صبح امروز گوشی موبایلش در دسترس نبود و پس از در دسترس بودن هم طی پیامکی اعلام کرد که در جلسه حضور دارد.

خبرنگار چمدان آمادگی انتشار توضیحات مقامات مسوول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام را دارد.









کد خبر 184641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =