چمدان: باکو، پایتخت مدرن و ساحلی کشور آذربایجان است که در کنار دریای کاسپین قرار دارد. وقتی به سراغ این شهر می‌روید، ترکیب سنت و مدرنیته در معماری شهر شما را بسیار شگفت زده خواهد کرد. دیدن بافت تاریخی در یک سوی شهر و بافت‌های به روز و اروپایی در بخش دیگر شهر برای شما رویایی خواهد بود. اگر به باکو می‌روید چهار روز وقت بگذارید تا بتوانید به خوبی این شهر تاریخی اروپایی را ببینید. اگر قصدتان تماشای کشور آذربایجان است وقت بیشتری را برای این سفر در نظر بگیرید.

آذربایجان «سرزمین آتش» است و نام آن نیز برگرفته از همین عنوان است. کشور زیبا، فرهنگ غنی و مردمانی مهمان‌نواز. این کشور 9 منطقه‌ آب‌ و هوایی دارد و جغرافیای آن بسیار متنوع و حیرت‌انگیز است. از شهرهای مطرح آذربایجان که مقصد گردشگران است، می‌توان به باک و«Bakı» پایتخت این کشور، گنجه «Ganja» دومین شهر تاریخی آذربایجان و شکی «Sheki» شهری در نزدیکی مرز گرجستان اشاره کرد.

 



 

1. آذربایجان ؛ کشوری با هزینه‌های بسیار مناسب

دولت آذربایجان بعد از پایین آمدن قیمت جهانی نفت، پروژه‌ e-visa را به‌اجرا درآورد و با اجرای آن پروسه‌ ویزا دادن به گردشگران سریع‌تر و ارزان‌تر شد. این اتفاق سبب شد توجه حجم زیادی از گردشگران به این کشور جلب شود.



 

2. تجربه‌ دیدن آتشفشان‌های گِلی

آتشفشان‌هایی که حباب‌های گلیِ مملو از گازهای زیرزمینی تولید می‌کنند، یکی از جذابیت‌های سفر به آذربایجان است. 400 عدد آتشفشان گلیدر منطقه‌ ساحلی آذربایجان وجود دارد.



 

3. مهمان‌نوازی مردم آذربایجان

آذربایجان مردمی بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد. نسل جوان این کشور با دانستن زبان انگلیسی از کمک به گردشگران به‌ شدت استقبال می‌کنند.



 

4. روستاهای کوهستانی

کوه‌های زیبای قفقاز «Caucasus» که از شمال آذربایجان می‌گذرند، سبب به‌ وجود آمدن روستاهای تاریخی با فرهنگی قدیمی شده‌اند که این روستاها مقصد محبوب گردشگران خارجی هستند.



 

5. محل مسابقات فرمول یک

خیابان‌های شهر «باکو» برای چندین‌بار بخشی از محل برگزاری مسابقات «فرمول یک» بوده است. گردشگران از نقاط مختلف دنیا برای دیدن معتبرترین مسابقه‌ی رالی به این کشور سفر می‌کنند.



 

6. تلاقی مدرنیته و سنت

در گوشه‌گوشه‌ شهر «باکو» به‌خوبی می‌توان تلاقی مدرنیته را با سنت و تاریخ مشاهده کرد. از جمله‌‌ مکان‌ها با داشتن این خصیصه می‌توان به برج‌های شعله، «خانه‌ دولت» در مکان‌های قرون وسطایی، «دیوار باکو» با المان‌های قرون وسطایی و اسلامی، کاخ اسماعیلیه «Ismailiyya»اشاره کرد. معماری بی‌نظیر مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف نیز معماری بی‌نظیری را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشد.

 





[caption id="attachment_184161" align="aligncenter" width="1000"] خانه‌ دولت در باکو - آذربایجان[/caption]

 

[caption id="attachment_184160" align="aligncenter" width="1000"] کاخ اسماعیلیه - کاخ اسماعیلیه یک بنای تاریخی است که در حال حاضر به عنوان آکادمی ملی علوم آذربایجان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاخ در خیابان استقلالیت باکو واقع شده‌ است[/caption]

 

[caption id="attachment_184163" align="aligncenter" width="850"] مرکز فرهنگی حیدر علی‌اُف در باکو یکی دیگر از آثار بی‌نظیر بانوی معمار شرقی زاها حدید است | معمار ایرانی تیم طراحی شرکت زاها حدید، خانم «سارا شیخ اکبری» مسئولیت طراحی داخلی این پروژه را بر عهده داشته است [/caption]

 

[caption id="attachment_184167" align="aligncenter" width="750"] این مجموعه یک ساختمان به زیر بنای ۵۷،۵۰۰ متر مربع است که دارای فرمی چشم نواز و به یاد ماندنی است | سیالیّت و عدم استفاده از گوشه‌های تند سبب شده است که این بنا مورد توجه بسیاری قرار گیرد[/caption]

 

[caption id="attachment_184166" align="aligncenter" width="750"] این ساختمان روزهنگام نور خورشید را منعکس می‌کند و با حرکت نور و نقطه دید پرسپکتیو نمای ساختمان نیز تغییر می‌کند | در سال ۲۰۱۳ نامزد دریافت جایزه در دو جشنواره معماری جهان و فستیوال دوسالانه داخلی شد | در سفر به باکو تماشای این مجموعه و قدم زدن در سالن‌ها آن را در اولویت‌ قرار دهید[/caption]

 

7. فرهنگ چای آذربایجان 

چای نقش پررنگ و عمیقی در فرهنگ اکنون و گذشته‌ آذربایجان داشته است. راهی برای نشان‌ دادن نوع‌دوستی و مهموان‌نوازی در مراسم‌آذربایجانی‌ها. یک استکان چای، یک حبه قند و تمام ...



 

8. فرش‌های سنتی

در آذربایجان فرش‌هایی زیبا و دل‌ربا را خواهید دید که بیشتر از پشم‌های رنگ‌شده برای بافت آن استفاده می‌شود. نقش‌ و نگارهای قرمز، زرد، سبز و آبی که هر کدام داستانی در دل خود دارد.



 

9. آتش ، آتش و آتش

«Azer» به‌معنای آتش است و مذهب «زرتشت» با نماد آتش، از قدیمی‌ترین مذاهب آذربایجان است. از مکان‌های مورد توجه گردشگران در این کشور، آتشکده‌های بسیار زیبا و باستانی است که محل عبادت زرتشتیان است. همچنین ظاهر برج‌های شعله نیز برگرفته از مفهوم آتش است.



 

ترجمه و گردآوری: سینا یغمایی - راضیه کریمی
کد خبر 184145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =