چمدان: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حالی از رشد 51 درصدی گردشگران خارجی ورودی به کشور خبر داده است که اصناف مختلف گردشگری از کسادی بازار و رکود در این صنعت خبر می‌دهند. نبود آمارهای مستند در حوزه گردشگری یکی از چالش‌های دائمی این صنعت است و برخلاف تدوین حساب‌های اقماری، تصمیم گیران گردشگری ایران از اجرایی شدن آن سرباز می‌زنند.

اردشیر اروجی کارشناس گردشگری درباره وضعیت آمارهای گردشگری به چمدان گفت: تعریف گردشگر در جهان مشخص است و به فردی گردشگر گفته می‌شود که حداقل 24 ساعت در کشور میزبان اقامت داشته باشد، در چرخه صنعت گردشگری کشور میزبان هزینه کند و حضور او نیز برای کار و تجارت نباشد. بر این اساس کسانی که برای کار و تجارت وارد کشور می‌شوند، گردشگر نیستند.

او با اشاره به وضعیت صنوف گردشگری کشور گفت: هتل‌ها در استان‌های مختلف به ویژه استان‌های گردشگرپذیر از کاهش سطح اشغال خود به نسبت سال گذشته خبر می‌دهند و دفاتر خدمات گردشگری به سمت ورشکستگی و تعدیل نیرو رفته‌اند. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی مدعی است که طرح ویژه حمایت از گردشگری را به دولت فرستاده است، در این شرایط اما از رشد گردشگری آمار می‌دهند. آمارهایی که ارائه می‌شود باید مورد پذیرش اصناف گردشگری کشور باشد.



[caption id="attachment_184135" align="alignnone" width="297"] اردشیر اروجی: تردد مرزی برای خرید مواد خوراکی جزو آمار گردشگری نیست[/caption]

اروجی به مشکلات ارزی کشور اشاره کرد و گفت: در سه ماهه نخست امسال به دلیل نوسانات مشکلات اساسی در حوزه گردشگری داشتیم اما در سه ماهه دوم کشور ما تبدیل به کشور ارزانی برای سفر شد. هرچند مدیریت گردشگری کشور و آژانس‌ها برای جذب گردشگر در این شرایط برنامه‌ای ندارند و آماده نیستند موج ایران هراسی در دنیا نیز متاسفانه موجب کاهش گردشگر ورودی کشور شده است.

این کارشناس درباره رشد 50 درصدی ورود گردشگر به کشور گفت: به دلیل تامین نیازهای اولیه کشور با ارز 4200 تومانی، اختلاف قیمت مواد خوراکی با کشورهای هم مرز ما بسیار شده است. این روزها در مرزهای مشترک با منطقه کردستان، عراق و آذربایجان شاهد ورود شهروندان این کشورها برای خرید مواد مصرفی و خوراکی هستیم که اینها از هیچ یک زیرساخت‌های گردشگری کشور استفاده نمی‌کنند و گردشگر محسوب نمی‌شود.

او ادامه داد: ترددهای مرزی نباید جزو آمار گردشگری کشور اعلام شود و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز باید اعتبار خود را با ارائه نکردن این آمارها حفظ کند. وفتی همه در رکود هستند این آمارها نه تنها غلط است که اگر قرار بر سرمایه گذاری یا فعالیتی باشد نیز همه را از جمله سرمایه گذارها، پژوهشگرها و رسانه‌ها را به اشتباه می‌اندازد.
کد خبر 184007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =