چمدان: روستای قلعه نو زهک هنوز بافت تاریخی خود را حفظ کرده و اکثر مردم در خانه‌های خشت و گلی زندگی می‌کنند. خانه‌هایی که یادگار دوره قاجار هستند. زمانی که روستا از قلعه کهنه به زمین‌های روبرویش منتقل شد قلعه نو نام گرفت. اینجا در فاصله 20 کیلومتری از مرز افغانستان، کلبه آرامش سیستان میزبان گردشگران خارجی از کشورهای مختلف است.


روستای قلعه نو روستایی تاریخی است. خانه‌هایش هنوز خشت و گلی هستند و می‌توان با قدم زدن در آن در زمان سفر کرد. خانه‌های قدیمی این روستا قدمتی قاجاری دارند، سقف‌هاشان گنبدی است و بر مرکز این گنبدها بادگیرهای خاص این منطقه رو به بادهای موسمی سیستان ساخته شده است.

اقامتگاه بوم‌گردی کلبه آرامش سیستان ابتدای سال 96 در این روستا افتتاح شد. این اقامتگاه که بنای آن جزء بافت تاریخی روستاست حالا پس از مرمت و بازسازی تبدیل به نخستین اقامتگاه بخش سیستان شده است.

سالار رضایی یکی از مدیران این اقامتگاه بوم‌گردی می‌گوید: صاحبان اصلی آن مدت‌ها به فکر ایجاد کاربری فرهنگی در این بنای تاریخی بودند و حالا این خانه به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده است. ورودی اقامتگاه حیاط بزرگی قرار گرفته که مهمانان اقامتگاه هر کدام به رسم پاسداشت طبیعت و یادگار نهال درختی در آن می‌کارند.

اقامتگاه خود خانه‌ای خشت و گلی به رسم خانه‌های منطقه سیستان است. در تزینات داخلی‌اش از هنرهای بومی منطقه استفاده شده است. در وعده‌های غذایی سعی می‌شود که غذاهای بومی و قدیمی سیستانی برای مهمانان پخت شود.

در فاصله 10 دقیقه‌ای از اقامتگاه کلبه ارامش سیستان یکی از مهمترین شهرهای باستانی دوران هخامنشی قرار دارد. دهانه غلامان شهر تاریخی در فاصله دو کیلومتر قلعه نو، محوطه باستانی است که در جریان ساخت چاه نیمه‌ها کشف شده است. این شهر تاریخی از بخش‌های مختلف معبد، سکونتگاه، زندان و ... تشکیل شده تاکنون چندین بار توسط باستان شناسان خارجی و داخلی کاوش شده است.

روستای قلعه نو با توجه به بافت تاریخی و نزدیکی‌اش به جاذبه‌های مهم شهر زابل حالا پذیرای گردشگران است و اقامتگاه بوم‌گردی کلبه ارامش سیستان نیز فرصت تازه‌ای برای سفر به این روستاست.

 

[caption id="attachment_183775" align="aligncenter" width="1608"] اقامتگاه بوم‌گردی کلبه آرامش سیستان ابتدای سال 96 در این روستا افتتاح شد. این اقامتگاه که بنای آن جزء بافت تاریخی روستاست حالا پس از مرمت و بازسازی تبدیل به نخستین اقامتگاه بخش سیستان شده است[/caption]

 

[caption id="attachment_183776" align="aligncenter" width="4608"] ورودی اقامتگاه حیاط بزرگی قرار گرفته که مهمانان اقامتگاه هر کدام به رسم پاسداشت طبیعت و یادگار نهال درختی در آن می‌کارند[/caption]

 

[caption id="attachment_183777" align="aligncenter" width="720"] اقامتگاه خود خانه‌ای خشت و گلی به رسم خانه‌های منطقه سیستان است. در تزینات داخلی‌اش از هنرهای بومی منطقه استفاده شده است[/caption]

 

[caption id="attachment_183773" align="aligncenter" width="394"] گردانندگان این اقامتگاه بوم‌گردی برای وعده‌های غذایی سعی می‌کنند غذاهای بومی و قدیمی سیستانی برای مهمانان پخت شود[/caption]

[related-post id="4339"]


[related-post id="10598"]

[related-post id="180702"]
کد خبر 183751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =